Iranian Agriculture News Agency

افزایش عملکرد محصولات کشاورزی با ساماندهی اراضی کوچک مقیاس

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد اراضی کشاورزی کشور زیر پنج هکتار است که این موضوع باعث می‌شود کشاورز مسائل فنی را به خوبی اجرا نکند بنابراین کشاورزان خرده پا باید شناسایی و برنامه‌ای جهت ساماندهی آن‌ها اجرا شود.

افزایش عملکرد  محصولات کشاورزی با ساماندهی اراضی کوچک مقیاس

 

 

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، علیرضا مهاجر در جلسه ستاد فنی زراعت بیان کرد: در سال زراعی گذشته عملکرد گندم آبی و دیم  در استان  مطلوب بود که یکی از دلایل مهم آن مبارزه سریع با آفات در سطح وسیع بوده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: می‌توان با ارقام جدید متحمل به شوری و گرما درکشت گندم دیم، بهتر عمل کرد.

وی یکی از معضلات کشاورزی کشور را کوچک شدن اراضی برشمرد و افزود: در حال حاضر ۷۰ درصد اراضی کشاورزی کشور  زیر پنج هکتار است که این موضوع باعث خواهد شد کشاورز مسائل فنی را به‌خوبی اجرا نکند بنابراین کشاورزان خرده‌پا باید شناسایی و برنامه‌ای جهت ساماندهی آن‌ها اجرا  شود.

وی ادامه داد: مراکز تحقیقاتی باید به دنبال ارقام با دوره رشد کوتاه‌تر و مقاوم به تنش‌های محیطی باشد تا محصولات به‌صورت فصلی برداشت شود.

مهاجر توضیح داد: در دزفول کارخانه‌ای به کمک ستاد اجرایی فرمان امام و بانک‌ها در حال راه‌اندازی است که در صورت بهره‌برداری ۵۰ تا ۷۰ هزار هکتار از مزارع استان در پاییز و زمستان زیر کشت چغندرقند خواهد رفت همچنین می‌توان از علوفه چغندرقند برای تغذیه دام و توسعه پرورش دام استفاده کرد.

وی از بین رفتن مواد آلی را از پیامدهای آتش زدن مزارع عنوان و اضافه کرد: باید گروه‌هایی برای پایش در شهرستان‌ها تشکیل شود.

مهاجر بابیان اینکه بیشترین میزان تولید سبزی و صیفی در  خوزستان تولید می‌شود، ادامه داد: به دلیل نبود زنجیره سبز میزان ضایعات سبزیجات در استان زیاد است همچنین با راه‌اندازی پایانه هوایی می‌توان سبزی و صیفی را به‌صورت تازه از استان به مقاصد مختلف صادر کرد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان نیز گفت: در سال جاری ۲۵۵ هزار و ۸۶۶ هکتار از اراضی استان زیر کشت محصولات تابستانه رفت.

سید احمدی به کشت ۱۴۰ هزار و ۵۳۷ هکتار برنج در سال جاری اشاره و اضافه کرد: کشاورزان به کشت ۷۲ هزار و ۲۶۲ هکتار به‌صورت خشکه کاری اقدام کردند.

وی ادامه داد: ۴۱ هزار و ۷۵۰ هکتار سبزی و صیفی پاییزه در سال زراعی جاری در سطح اراضی استان کشت خواهد شد.

وی بابیان اینکه ۷۶ هزار و ۲۷۴ هکتار ذرت در تابستان سال جاری کشت شد، گفت: هزار و 200 هکتار کنجد مقاوم به ریزش و ۱۷ هزار و ۸۳۱ هکتار کنجد محلی نیز در مزارع استان کشت‌شده و در حال حاضر برداشت این محصول در استان در حال انجام است.

سید احمدی به کشت ۴۳ هکتار سویا نیز اشاره کرد و افزود: سطح مصوب محصولات زراعی پاییزه استان   ۷۹۱ هزار و ۳۸۰ هکتار است که تاکنون ۱۶۹ هزار و ۳۷۶ هکتار گندم کشت‌شده است.

وی با اذعان به اینکه ۳۳ رقم گندم آبی و دیم در استان کشت می‌شود، خاطرنشان کرد: ۳۷ هزار هکتار قرارداد  کلزا نیز در استان منعقدشده، همچنین برنامه ابلاغی کشت جو در استان نیز ۷۴ هزار هکتار است.

سید احمدی با اشاره به ۱۸ هزار و ۳۲۵ هکتار سطح چغندرقند در استان گفت: ۱۲ کارخانه قند در استان مراحل کشت تا برداشت این محصول را بر عهده‌دارند.

وی ادامه داد: در طرح جهش تولید در دیمزارها که در سطح ۱۲۰ هزار هکتار اجرا خواهد شد هشت نوع گیاه کشت می‌شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی بیان کرد: امسال ۵۱ هزار و ۵۷۷ تن بذر گندم تولید شد که تاکنون ۳۷ هزار و ۸۱۰ تن آن توزیع‌شده است.

وی بابیان اینکه سهمیه کود استان ۳۴۰ هزار و ۲۸۵ تن است، اضافه کرد: تاکنون ۱۹۳ هزار و ۱۲۴ تن کود به شهرستان‌ها حمل شده است.

عبدالرضا سید احمدی گفت: سطح کشت قراردادی ابلاغی از سوی وزارت متبوع ۶۷۱ هزار هکتار است که شامل گندم، جو و کلزا است.

مجری طرح گندم کشور گفت: متوسط میزان پروتئین گندم کشور ۱۲ و ۵۵ صدم درصد و میزان گلوتن مرطوب ۲۴ و ۶۴ صدم درصد است که این میزان در خوزستان بالاتر است.

سهرابی بابیان اینکه عملکرد گندم در خوزستان می‌تواند به دو برابر میزان کنونی برسد، توضیح داد: چهار مشکل اساسی درکشت گندم خوزستان وجود دارد که از آن جمله می‌توان به میزان مصرف کودهای فسفاته و پتاسه اشاره کرد درحالی‌که میزان مصرف کودهای فسفاته در مزارع گندم آبی باید به ازای هر هکتار ۱۳۰ کیلوگرم باشد، در استان این میزان ۷۴ کیلوگرم بوده همچنین میزان مصرف کودهای پتاسه باید ۵۰ کیلوگرم در هکتار باشد که در استان خوزستان ۴۰ کیلوگرم است.

وی خاطرنشان کرد: در استان خوزستان یک درصد بذر گندم دیم تأمین می‌شود و این میزان باید به ۳۰ درصد برسد.

سهرابی بابیان اینکه استان خوزستان بالاترین سطح مبارزه با آفات و بیماری‌های کشور را داشته است توصیه کرد در مناطقی که محدودیت کشت به دلیل شوری وجود ندارد کشت روی پشته و در مناطق شور، کشت کف جوی انجام شود همچنین در مزارعی که ذرت و شلتوک کشت‌شده بهتر است از روش کشت مستقیم به کار گرفته شود.

مجری طرح گیاهان قندی گفت: چغندرقند یک گیاه تناوبی خوب به شمار  می‌رود که در کاهش تراکم علف‌های هرز کمک شایانی می‌کند.

احصایی اضافه کرد: در استان خوزستان ظرفیت کشت ۵۰ هزار هکتار چغندرقند وجود دارد ولی ظرفیت صنعتی کافی در حال حاضر وجود ندارد.

وی بابیان اینکه بهترین و جدیدترین ارقام چغندرقند دنیا در خوزستان کشت می‌شود، یادآور شد: از پنج فروردین سال آینده باید برداشت چغندرقند در استان آغاز و تا پایان خرداد برداشت و حمل این محصول باید به پایان برسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید