Iranian Agriculture News Agency

سم‌پاشی رایگان جایگاه نگهداری دام در خرمشهر

رئیس اداره دامپزشکی خرمشهر گفت: بیش از 43 هزار متر مربع جایگاه دامی علیه انگل‌های خارجی در سطح شهرستان از ابتدای سال تا کنون سم‌پاشی شد.

سم‌پاشی رایگان جایگاه نگهداری دام در خرمشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، کاظم داودی با اعلام این خبر گفت: از ابتدای سال تا کنون بالغ‌بر 13 هزار راس دام و بیش از 43 هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام در سطح روستاهای شهرستان خرمشهر جهت مقابله با انگل‌های خارجی دام مورد سم‌پاشی رایگان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نقش مهم سمپاشی‌‌ها در پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های واگیر دار دامی، اضافه کرد: انگل‌های خارجی باعث آزردگی حیوانات، ایجاد زخم، ضعف، عدم تمایل به تغذیه و لاغری می‌شوند.

وی توضیح داد: از جمله بیماری‌هایی که از طریق گزش کنه به دام و درنهایت به انسان منتقل می‌شوند می‌توان به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان و تیلریوز در دام اشاره کرد که باعث خسارات بسیار سنگینی به جمعیت انسانی و دامی کشور می‌شود.

داودی افزود: مکان‌های تاریک، نمناک و فاقد تهویه مناسب، سقف‌های چوبی و درز دیوار‌های فاقد پوشش سیمان از بهترین مکان‌ها برای تخم ریزی حشرات موزی است که اصلاح و بهسازی جایگاه دام از اصلی‌ترین عوامل مهارحشرات موزی و آلودگی انگل‌های خارجی محصوب می‌شود.

وی همچنین از شهروندان خواست از مصرف گوشت، آلایش خوراکی و فرآورده‌های خام دامی که در خارج از کشتارگاه‌های دام و طیور مجاز ذبح می‌شوند و یا فاقد مهر نظارت و بازرسی دامپزشکی است، جدا خودداری کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید