Iranian Agriculture News Agency

سمپاشی رایگان بیش از 40 هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام روستایی

بیش از 18 هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز نیز علیه انگل های خارجی در شهرستان رامشیر مورد سمپاشی قرار گرفت.

سمپاشی رایگان بیش از 40 هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام روستایی

به گزارش خبرنگار ایانا از  خوزستان، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رامشیر گفت: به منظور مبارزه و پیشگیری از انگل‌های خارجی دام بیش از 40 هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام در در مناطق روستایی شهرستان رامشیر مورد سم پاشی قرار گرفت.

میلاد عامری در ادامه افزود: در همین راستا بالغ بر 18 هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز نیز علیه انگل های خارجی مورد سمپاشی قرار گرفت.

وی همچنین اضافه کرد: در این طرح بیش از 48 لیتر سم فوکسین برای مبارزه و پیشگیری از انگل های خارجی تخصیص داده شده که با اولویت واحدهای پرورش دام روستایی، مناطق دارای آلودگی کنه ای زیاد و واحد های دارای تردد بالای دام با توان بخش دولتی دامپزشکی شهرستان رامشیر بصورت کاملا رایگان انجام پذیرفت.

عامری با اشاره به این موضوع که طرح سمپاشی بدن دام و جایگاه نگهداری دام با سم رایگان در راستای جلوگیری از بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و مبارزه با حشرات موزی اجرایی گردید افزود: انگل‌های خارجی، علاوه بر تضعیف دام به دلیل خونخواری، ناقل برخی از بیماری‌های ویروسی و تک یاخته‌ای از جمله بیماری‌های مهم و خطرناک لمپی اسکین، تیلریوز و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند که سمپاشی دام و اماکن دامی از اصلی‌ترین روش‌های

کنترل و پیشگیری از این بیماری‌ها می‌باشد.

عامری در ادامه افزود: مکان‌های تاریک، نمناک و فاقد تهویه مناسب، سقف‌های چوبی و درز دیوار‌های فاقد پوشش سیمان از بهترین مکان‌ها برای تخم ریزی حشرات موزی است که اصلاح و بهسازی جایگاه دام از اصلی‌ترین عوامل مهار حشرات موزی و آلودگی انگل‌های خارجی است.

وی در پایان از شهروندان درخواست نمود: از مصرف گوشت، آلایش خوراکی و فرآورده های خام دامی که در خارج از کشتارگاه های دام و طیور مجاز ذبح می شوند و یا فاقد مهر نظارت و بازرسی دامپزشکی است، جدا خودداری نمایند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید