Iranian Agriculture News Agency

خوزستان عاری از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان

مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان گفت: استان خوزستان از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، بیماری لکه سفید و AHPND در میگو عاری است.

خوزستان عاری از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مدیرکل دامپزشکی استان در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک صدمین سالگرد تأسیس رسمی  سازمان دامپزشکی کشور گفت: در 6 ماهه  ابتدایی سال جاری توسط اداره قرنطینه و امنیت زیستی این اداره کل بر سه میلیون تن نهاده دامی نظارت بهداشتی صورت گرفت ناصر عسکری فرد افزود: آزمایش‌هایی که روی نهاده‌های دامی وارداتی صورت گرفته نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 109 درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: در این مدت 58 فروند کشتی حامل نهاده دامی وارداتی ترخیص و 141 فقره گواهی ترخیص صادر گردید.

عسکری فرد بابیان اینکه 23 هزار و 599 فقره گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای به وزن 61 هزار و 500 تن که شامل گوشت گوسفند و گوساله ، گوشت مرغ، ماهی خوراکی ، شیر خام  و آلایش‌های خوراکی تازه و منجمد است در 6 ماهه  ابتدایی سال صادرشده اظهار داشت: در حوزه بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی 23 اردوی جهادی دامپزشکی در مناطق محروم و صعب‌العبور  انجام و بیش از 11 میلیون نوبت سر واکسیناسیون رایگان در دام‌های سبک علیه بیماری‌های دامی ازجمله آبله ، بروسلوز ، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تب برفکی انجام گرفت.

وی  اضافه کرد: بیش از 423 هزار نوبت سر واکسیناسیون رایگان در دام‌های سنگین علیه بیماری‌های دامی ازجمله تب برفکی و بروسلوز و 11 هزار نوبت واکسیناسیون رایگان علیه بیماری هاری در سگ‌های روستایی نیز صورت گرفت.

عسکری فرد به افزایش 60 درصدی سم‌پاشی دام‌ها در 6 ماهه  ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز اشاره و اظهار کرد:  سم‌پاشی جایگاه‌های دام نیز در این مدت 20 درصد افزایش داشته است.

وی به آزمایش‌ها تشخیصی بیماری مشمشه در بیش از هزار رأس تک سمی نیز اشاره و اضافه کرد: در 4 سال اخیر استان خوزستان ازلحاظ این بیماری پاک بوده است.

عسکری فرد همچنین اظهار داشت: جهت پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌ها در مناطق تحت تنش آبی حوضه کرخه 15 نوع خدمت رایگان دامپزشکی ازجمله واکسیناسیون، سم‌پاشی، درمان و پایش بیماری انجام شد همچنین بیش از 900 لیتر شربت و 270 هزار قرص ضد انگل جهت بیماری‌های انگلی دامی و 15 هزار کیلوگرم مکمل غذایی ،ویتامین و مواد معدنی جهت تقویت سیستم ایمنی دام‌ها  این مناطق به‌صورت کاملاً رایگان توزیع گردید.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان در ادامه گفت: بیش از 10 هزار مورد انواع آزمایش‌ها رایگان در آزمایشگاه دولتی اداره کل دامپزشکی در 6 ماهه  ابتدایی سال 1402 انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 47 درصد افزایش داشته است.

ناصر عسکری فرد به وجود چهار هزار واحد صنفی برای تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی در استان اشاره کرد و توضیح داد: بیش از 55 هزار مورد بازرسی از مراحل تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی و مراکز مرتبط  در 6 ماهه  ابتدایی سال جاری در استان انجام شده و بر کشتار بیش از 300 هزار رأس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های دام استان نظارت بهداشتی شده است.

وی اضافه کرد: همچنین  بیش از 168 هزار کیلوگرم فرآورده خام غیربهداشتی ضبط، از94 مورد از فرآورده‌های خام دامی ضبط‌شده نمونه‌برداری و بیش از 180 هزار کیلوگرم فرآورده خام غیربهداشتی در اماکن عرضه و کشتارگاه‌ها نیز معدوم‌سازی شد.

عسکری فرد به اهمیت بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و گفت: پایش و بررسی بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد افزایش داشته و خوشبختانه استان خوزستان از این بیماری عاری است.

وی همچنین به انجام واکسیناسیون رایگان بیش از یک‌میلیون و 600 هزار قطعه طیور بومی در روستاهای استان و کاهش 6 درصدی کانون‌های بیماری نسبت به مدت مشابه سال  گذشته  اشاره و تاکید کرد:همه مراکز درمانی اداره کل دامپزشکی به بخش خصوصی واگذارشده است.

عسکری فرد بابیان اینکه بر 311 مرکز دارویی و درمانی موجود در سطح استان نظارت صورت گرفته است گفت: بازدید مشترک از مراکز در معیت کارشناسان صمت و تعزیرات نیز 73 درصد افزایش داشته است.

وی به عاری نگه‌داشتن استان خوزستان از بیماری لکه سفید و AHPND در صنعت پرورش میگو اشاره و اضافه کرد: بیماری AHPND در میگو حدود دو سال است که در استان‌های بوشهر و هرمزگان مشاهده‌شده و تلاش اداره کل دامپزشکی استان در این مدت جهت جلوگیری از ورود میگوی آلوده به این بیماری مثمر ثمر واقع‌شده است.

ناصر عسکری فرد ادامه داد: در 6 ماهه ابتدایی سال جاری موارد بازدید، پایش و بررسی بیماری‌های آبزیان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 86 درصد و نمونه‌برداری از موارد مشکوک 62 افزایش داشته است.

وی به برگزاری بیش از هزار و 700 کلاس آموزشی و آموزش بیش از هزار و 200 نفر، درج 400 مورد پیام بهداشت و نصب 730 برنوشته با محتوای آموزشی بهداشت عمومی در سطح شهرها اشاره و بیان کرد: یکی از چالش‌ها و خطراتی که سال‌ها سلامت مردم را تهدید می‌کند عرضه فرآورده‌های خام دامی در معابر و بین جاده‌ای است که سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد.

عسکری فرد از مردم درخواست نمود فرآورده‌های خام دامی موردنیاز خود را از مراکز معتبر مورد تائید اداره دامپزشکی تهیه کنند.

وی در پایان با اشاره به زمان‌بر بودن ترخیص نهاده‌های دامی در بندر امام خمینی در چند سال اخیر اشاره و اضافه کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته نمونه‌برداری از این نهاده‌ها به پنج روز کاری رسیده است.

شایان‌ذکر است از 14 مهر تا 21 مهر هفته دامپزشکی با شعار دامپزشکی یک قرن خدمت نام‌گذاری شده است

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید