Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی برداشت 80 تن چای ترش در خوزستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از 80 تن چای ترش از سطح 185 هکتار از مزارع استان برداشت شود.

پیش‌بینی برداشت 80 تن چای ترش در خوزستان

 

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، محمد حسنی نسب بیان کرد: گیاه دارویی چای ترش یا چای مکی با نام انگلیسی (Roselle) و نام علمی (Hibiscus sabdariffa) از خانواده پنیرک و بومی مناطق مرکزی و غرب آفریقا و همچنین جنوب شرق آسیا از جمله نواحی شمال شرقی هندوستان است و امروزه در اغلب کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان کاشته می‌شود که در سراسر جهان رشد می‌کند.

وی با بیان این که چای ترش در خوزستان گیاهی یک ساله و شاخه دار است افزود: این گیاه داری ارتفاع حدود 64-300 سانتی‌متر است که از قسمت‌های خشک شده کاسبرگ گیاه که به رنگ قرمز پر رنگ است و طعمی ترش و شیرین دارد به‌عنوان نوشیدنی سرد و گرم استفاده می‌شود.

حسنی نسب در ادامه با بیان اینکه این گیاه به طور سنتی در گذشته به‌عنوان غذا، نوشیدنی گرم و سرد و طعم دهنده در صنایع غذایی و به‌عنوان داروی گیاهی استفاده می شده است اظهار کرد: طعم ترش این گیاه به دلیل وجود مقدار زیادی اسید سیتریک بوده و حاوی مقدار زیادی ویتامین ث و سرشار از ریبوفلاوین، نیاسین، کلسیم و آهن است.

وی اضافه کرد: این گیاه از طریق بذر و بطور مستقیم کشت شده و در طول تابستان رشد رویشی خود را طی می‌کند و بهترین تاریخ کشت آن در خوزستان اواخر فروردین‌ ماه تا اواسط اردیبهشت‌ ماه (بلافاصله پس از برداشت گندم) است که در اوایل مهرماه با کاهش دما وارد فاز زایشی شده و غنچه‌های گل ظاهر می‌شود و پس از شکفته شدن تا زمان برداشت کاسبرگ شروع به حجیم شدن می‌کند.

حسنی نسب افزود: کشت و تولید این گیاه علاوه‌بر داشتن خواص درمانی بالا و استفاده عمده آن به‌صورت دمنوش، در صنایع غذایی، کاغذ سازی و... هم کاربرد دارد.

وی به خواص متعدد این گیاه دارویی اشاره و خاطرنشان کرد: دمنوش این گیاه کاهش دهنده فشار خون، خنک کننده بدن، رقیق و تصفیه کننده خون، کنترل کننده کلسترول خون، اختلالات کبدی و صفراوی و همچنین آرامش دهنده است. برعکس چای معمولی که باعث دفع آن می‌شود چای ترش از منابع غنی آهن محسوب می‌شود.

حسنی نسب گفت: کاسبرگ تازه نیز در تهیه سالاد، پخت کیک، پودرهای خوراکی، شیرینی و سس نیز استفاده می‌شود، علاوه‌بر کاسبرگ دانه‌های آن نیز از خواص دارویی برخوردار است و الیاف به دست آمده از ساقه چای ترش نیز درصنعت نساجی نخ و ریسمان استفاده می شود که به دلیل دارا بودن فیبر و میزان سلولز بالا در صنعت کاغذ سازی هم اهمیت بسزایی دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که چای ترش در استان خوزستان با توجه به شرایط اقلیمی، خاک، نیروی انسانی و بازار داخلی و دسترسی به بازارهای خارجی می‌تواند بستر مناسبی جهت تولید و اشتغال فراهم آورد گفت: فرهنگ سازی جهت افزایش مصرف این گیاه در سبد نوشیدنی‌های اقشار مختلف جامعه قطعا نقش مهمی در رونق اقتصادی این محصول خواهد داشت.

وی ادامه داد: در سال 1402 چای ترش در 10 شهرستان استان در سطح 185 هکتار کشت شد که این میزان در مقایسه با سال گذشته رشدی بسیار چشم‌گیری و حدود 3.5 درصدی داشته است.

حسنی نسب در خاتمه گفت: پیش‌بینی می‌شود از سطح باغات چای ترش 80 تن محصول برداشت شود.

این افزایش قابل توجه نتیجه اقدامات مدیریت باغبانی در زمینه ترویج، تامین و توزیع بذر رایگان و تخصیص اعتبار از محل اعتبارات استانی به شهرستان‌ها بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید