Iranian Agriculture News Agency

خوزستان عاری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: در طی دو سال اخیر استان خوزستان از لحاظ بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جز استان‌های پاک کشور بوده است.

خوزستان عاری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان

 

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، اولین جلسه ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به ریاست مدیرکل امور اجتماعی استانداری، با حضور مدیرکل دامپزشکی استان و مسئولین سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، در محل معاونت سیاسی، اجتماعی استانداری خوزستان برگزار شد.

مدیرکل دامپزشکی استان در این جلسه گفت: با شروع مهاجرت پرندگان مهاجر و آزاد، از اقصی نقاط جهان و ایران به زیستگاه‌های زمستانی این استان و فراهم شدن شرایط بروز بیماری، باید اقدامات کنترل قرنطینه‌ای و پیشگیری از بیماری تشدید شود.

ناصر عسکری فرد همچنین با اشاره به این که خوزستان با دارا بودن تعداد زیادی تالاب و  زیستگاه بین‌المللی، پذیرای شمار زیادی از پرندگان آزاد پرواز است، بیان کرد: این وضعیت اقلیمی، شرایط را برای بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که یک بیماری بسیار حاد در طیور بوده و علاوه‌بر تلفات بالا در طیور، می‌تواند مخاطرات بهداشت انسانی نیز داشته باشد مهیا کند.

وی با بیان اینکه در ابعاد اقتصادی و بهداشت عمومی جامعه انسانی می‌تواند خسارات زیادی را به جامعه تحمیل کند، گفت: در بعد انسانی به دلیل احتمال نوترکیب شدن ویروس، امکان سرایت از انسان به انسان را دارد و باعث ایجاد مرگ و میر در جمعیت انسانی شود.

عسکری فرد همچنین توضیح داد: خوشبختانه در طی دو سال اخیر استان خوزستان از لحاظ بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جز استان‌های پاک کشور بوده که این امر نشان‌دهنده برنامه‌های پایش و مراقبت‌های فعال بیماری و نظارت‌های مستمر اداره کل دامپزشکی خوزستان در سطح استان است. 

 وی با بیان اینکه ویروس با گذشت زمان و جهش ژنتیکی می‌تواند رفتار متفاوت‌تری نسبت به گذشته از خود بروز دهد، گفت: رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل‌های بهداشتی دامپزشکی از راهکارهای مقابله با شیوع احتمالی است.

عسکری فرد یادآور شد: باید هر زمان که کانونی از این بیماری مشاهده و تایید شد، اعضای ستاد بتوانند این آمادگی را داشته باشند که به‌صورت هماهنگ و ضربتی عمل کرده و ضمن کنترل بیماری، خسارات ناشی از آن را به حداقل برسانند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید