Iranian Agriculture News Agency

عاری نگه داشتن خوزستان از بیماریهای لکه سفید و AHPND در 2سال اخیر

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی استان گفت: در سال جاری بیماری‌های لکه سفید ویروسی میگو (WSD) و نکروز حاد هپاتوپانکراس (AHPND) در مزارع پرورش میگوی استان مشاهده نشد.

عاری نگه داشتن خوزستان از بیماریهای لکه سفید و AHPND در 2سال اخیر

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی استان گفت: برداشت میگو از سطح مزارع پرورش میگوی مجتمع چوئبده آبادان بدون بروز بیماری و هرگونه تلفات در فصل پرورشی جاری آغاز و در حال انجام است  و پیش بینی می گردد این روند تا اواخر مهرماه سال جاری به پایان برسد.

سید محمد مکی نیا با اشاره به عاری نگه داشتن استان از بروز بیماری‌های لکه سفید و AHPND در طی دو سال اخیر گفت: در سال جاری با تلاش و فعالیت شبانه‌روزی مدیران مزارع پرورش میگوی استان و رعایت مدیریت بهینه بهداشتی و امنیت زیستی، همچنین اقدامات مستمر نظارتی و توصیه‌های بهداشتی انجام شده توسط تیم کارشناسی دامپزشکی استان و اجرای سیستم پایش و مراقبت فعال در سطح مزارع تکثیر و پرورش میگو، بیماری‌های لکه سفید ویروسی میگو (WSD) و نکروز حاد هپاتوپانکراس (AHPND) در استان ردیابی نشد.

وی ادامه داد: رعایت الزامات بهداشتی تولید، نظارت دقیق بر آماده‌سازی استخرها، کاهش تراکم ذخیره‌سازی و استفاده بیش از 50 درصد مزارع از میگوی نرسری شده، به کارگیری سیستم چند مرحله‌ای فیلتراسیون آب ورودی به مزارع و آموزش مستمر پرورش دهندگان و همچنین پایین بودن شوری آب از مهم‌ترین عوامل پاک بودن و عدم بروز بیماری‌ها خصوصاً بیماری نکروز حاد هپاتوپانکراس (AHPND) در مزارع استان علی‌رغم درگیری شدید بیماری در مزارع استان‌های بوشهر و هرمزگان است.

مکی نیا خاطرنشان کرد: در همین راستا تعداد هفت هزار و 590 قطعه ( لارو، بچه میگوی نرسری شده و میگوی پرواری) نمونه‌برداری انجام شده که تعداد 192 مورد آزمایش مولکولی PCR و بیش از 700 مورد بازدید توسط مجموعه دامپزشکی انجام شده است.

وی به پرورش دهندگان توصیه کرد که با توجه به تغییرات شرایط دمای هوا، برنامه‌ریزی جهت صید مستمر میگو، تحت نظارت مسئول فنی بهداشتی سایت و ارسال به مراکز عمل آوری مجاز داشته باشند تا فصل پرورشی جاری با بهترین شرایط و تولید بالا به اتمام برسانند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید