Iranian Agriculture News Agency

معدوم سازی بیش از 6 تن خوراک آبزیان آلوده به قارچ در اهواز

رئیس اداره دامپزشکی اهواز گفت: پیرو بازدید کارشناسان بهداشتی اداره دامپزشکی اهواز از کارخانجات خوراک دام مرکز استان، بیش از 6 تن خوراک آبزیان به علت آلودگی بالای قارچی ضبط و معدوم شد.

معدوم سازی بیش از 6 تن خوراک آبزیان آلوده به قارچ در اهواز

 

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، سید مرتضی قریشی بیان کرد: پس از مشاهده شرایط نامناسب نگهداری، کارشناسان اداره دامپزشکی اهواز اقدام به نمونه برداری از محموله کردند که پس از اعلام نتایج آزمایش از سوی آزمایشگاه مرجع دامپزشکی استان مشخص شد آلودگی محموله به قارچ بیش از حد مجاز است که پیرو دستور مقام قضایی نسبت به معدوم سازی محموله مذکور اقدام شد.

وی اضافه کرد: مایکوتوکسین‌ها متابولیت‌های ثانویه سمی و سرطان‌زای تولید شده به وسیله برخی از قارچ‌ها هستند که یکی از مهم‌ترین مایکوتوکسین‌های شناخته شده آفلاتوکسین است.

قریشی ادامه داد: پس از مصرف جیره‌های غذایی آلوده به آفلاتوکسین توسط آبزی، با توجه به حلالیت بالای آن در چربی، این ترکیب به راحتی وارد سیستم گردش خون شده و سپس به کبد منتقل می‌شود و آفلاتوکسین در دام، طیور و آبزیان موجب کاهش سرعت رشد و بازدهی پایین حیوان، سرکوب سیستم ایمنی، نکروز حاد، سیروز و تومورهای کبدی و در نهایت موجب مرگ آبزی می‌شوند.

وی یادآور شد: در صورتی که در تولید، توزیع و عرضه خوراک مورد نیاز دام، طیور و آبزیان مشکلات بهداشتی به وجود بیاید، احتمال بروز مخاطرات بهداشتی، بیماری‌ها و همچنین کاهش بازدهی تولید در صنعت پرورش وجود دارد.

رئیس اداره دامپزشکی اهواز از پرورش دهندگان درخواست کرد؛ خوراک دام، طیور و آبزیان مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید