Iranian Agriculture News Agency

عاری بودن خوزستان از بیماری مشمشه در طی پنج سال اخیر

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی استان گفت: در طی پنج سال اخیر هیچ‌گونه مورد مثبتی از بیماری مشمشه در استان رویت نشده است.

عاری بودن خوزستان از بیماری مشمشه در طی پنج سال اخیر

 

به گزارش  خبرنگار ایانا در خوزستان، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی استان با اشاره به این موضوع که هیچ نوع واکسن موثری جهت پیشگیری از بیمـاری مشمشه وجود ندارد مهم‌ترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری مشترک بین انسان و حیوان را شناسایی و حذف حیوان آلوده ذکر کرد.

محمد آنتیک چی گفت: در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان خوزستان به‌صورت دوره‌ای نسبت به پایش بیماری مشمشه در جمعیت تک سمی که ناقل و مخزن بیماری هستند و چنانچه مورد مثبتی مشاهده شود نسبت به معدوم سازی دام راکتور اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به وجود 38 باشگاه سوارکاری و مزرعه اسب و استر فعال در استان با تعداد بیش از دو هزار و 300 تک ‌سمی، از  پایش سرمی از ابتدای سال تاکنون بالغ‌بر یک هزار سر اسب استان خبر داد و گفت:  هدف از این پایش مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه است.

آنتیک چی با اشاره این که در طی پنج سال اخیر هیچ‌گونه مورد مثبتی از بیماری مشمشه در استان رویت نشده خاطرنشان کرد: مشمشه نوعی بیماری نادر و بالقوه کشنده باکتریایی است که از تک سمی‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود، این بیماری خطرناک با درگیر ساختن دستگاه تنفس در انسان می‌تواند موجب مرگ شود.

وی مهم‌ترین علل ابتلای تک سمیان به این بیماری را تغذیه نامناسب و نگهداری حیوان در مکان‌های غیربهداشتی عنوان کرد و افزود: جلوگیری از تردد غیر مجاز دام، رعایت شرایط قرنطینه‌ای و ضدعفونی نواحی آلوده  از مهم‌ترین روش‌های مهار این بیماری است.

آنتیک چی برخی علائم آشکار این بیماری در تک سمیان را سرفه، ریزش ترشح چرک از بینی و زخم مخاط بینی عنوان کرد و گفت: ضروری است پرورش‌دهندگان اسب استان در صورت مشاهده هرگونه علامت مشکوک به بیماری مزبور، به منظور پیشگیری از ابتلا ضمن رعایت اصول بهداشتی، در اسرع وقت به ادارات دامپزشکی استان اطلاع‌رسانی کنند تا با انجام پایش و حذف حیوان مبتلا از شیوع بیمای جلوگیری شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید