Iranian Agriculture News Agency

تسریع برنامه‌های توسعه ای بنادر ماهیگیری خوزستان

با تخصیص اعتبارات در بودجه سال جاری، برنامه‌های توسعه‌ای بنادرماهیگیری استان خوزستان سرعت خواهد گرفت.

تسریع برنامه‌های توسعه ای بنادر ماهیگیری خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مدیر کل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری به بیان برنامه‌های توسعه بنادرماهیگیری استان خوزستان پرداخت و  گفت: فعالیت‌های صید و صیادی استان خوزستان به سبب قرارگیری در کرانه رودخانه‌ها، خورها و نهرها عموما با محدودیت ایجاد زیرساخت مواجه است زیرا این پدیده‌های طبیعی علاوه‌بر حساسیت بالای محیط‌زیستی و اکولوژیکی نسبت به سواحل دریایی با رسوب‌گذاری شدیدی نیز مواجه است که شدت رسوب‌گذاری در خورها و نهرها به دلیل کندی جریان آب از رودخانه‌ها هم بالاتر است.

الیاس واحدی با اشاره به اینکه این الزامات طبیعی، در محدودیت ایجاد بنادر ماهیگیری خوزستان در سال‌های گذشته بی تاثیر نبوده است افزود: پس از پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوران سازندگی، خوزستان به دلیل نابسامانی ساختار صید و صیادی در برنامه‌های توسعه بنادر ماهیگیری جایگاه مهمی نداشت و استان بوشهر و تا حدودی مناطق غربی استان هرمزگان که پذیرای شناورهای مهاجر خوزستانی نیز بودند در کانون توجه برنامه‌های بندر سازی دولت قرار گرفتند و بنادرماهیگیری بزرگی در این مناطق ایجاد شد.

وی ادامه داد: در دوره‌های بعد برای بر طرف ساختن کاستی‌های زیرساختی در صید و صیادی خوزستان، ایجاد بنادر نهرقصر در اروند کنار آبادان و بحرکان در هندیجان در دستور کار قرار گرفت.

واحدی تاکید کرد: نهر قصر هرچند به دلیل توان بالای صید و صیادی در طرح جامع بنادر ماهیگیری کشور به عنوان بندر مرکزی (hub) استان خوزستان تعیین شد ولی رسوب‌گذاری مستمر نهر که با بسته شدن انتهای این آبراهه در منطقه شهری تشدید شده کارایی این بندر ماهیگیری مهم را پایین آورده که برای رفع این نقیصه بین 150 تا 200 میلیارد تومان اعتبارمالی مورد نیاز است و هر چه پروژه فوق به تعویق افتد این رقم افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: در بندر بحرکان نیز که تنها بندر ماهیگیری خوزستان در ساحل دریاست، بخش عمده امکانات مورد نیاز تاکنون طی دو فاز انجام شده است. فاز یک شامل احداث راه و پل دسترسی و اسکله بوده و فاز دوم امکانات پشتیبانی بوده که اوایل شهریورماه سال جاری به اتمام رسیده و تحویل بهره‌برداران شده است.

واحدی اضافه کرد: این بندر نیازمند امکانات دیگری نیز هست که در دو فاز سوم و چهارم عملیاتی خواهد شد. فاز سوم مرمت اسکله و تامین روشنایی و امکانات ایمنی آن است که در صورت تامین اعتبار در سال جاری آغاز خواهد شد و فاز چهارم که ایجاد سازه مناسب موج شکن برای تامین آرامش پهلوگیری کنار اسکله است با توجه به هزینه زیاد، نیاز به منابع اعتباری فراتر از بودجه سنواتی سازمان شیلات ایران دارد.

مدیر کل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری ادامه داد: دلیل اینکه پروژه‌های توسعه بنادر ماهیگیری در فازهای مختلف اجرا می‌شود کمبود منابع اعتباری و مطالبات گسترده جوامع صیادی، مصوبات سفر هیئت دولت به استان‌ها و پیگیری‌های مستمر نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که سبب شده، پروژه‌های متعددی هم‌زمان در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار گیرد .

واحدی خاطر نشان کرد: بندر صیادی آبادان نیز با داشتن توان صید و صیادی بالا و واقع شدن در شهر مهم بندری آبادان که دومین شهر پرجمعیت ساحلی کشور بعد از بندرعباس محسوب می‌شود، در سال‌های اخیر در مرکز توجه سازمان شیلات ایران بوده است و از آنجا که این شهر به دلیل قرار گرفتن در داخل بافت جمعیت شهری امکان توسعه پس کرانه‌ای ندارد و نیز به خاطر محدودیت تردد در رودخانه اروند، امکانات پهلوگیری در امتداد ساحل رودخانه و در فازهای مختلف شکل گرفته‌اند که اسکله‌های 14، ثامن الائمه و اسکله جدید در حال ساخت که طولانی‌ترین اسکله صیادی کشور است، شاکله اصلی این بندر صیادی را ایجاد خواهند کرد.

وی افزود: لایروبی بنادر ماهیگیری خوزستان نیز از اولویت‌های توسعه زیرساخت‌های صیادی است که 6 بندر چوئبده، آبادان، نهرقصر، خورسجافی، خورسمایلی و بندر امام خمینی در این خصوص هیدروگرافی شده‌اند و لایروبی دو بندر چوئبده و آبادان در سال 1402 در دستور کار قرار گرفت که لایروبی چوئبده در شهریور 1402 به اتمام رسید و پس از لایروبی آبادان، در صورت تامین اعتبار کافی، لایروبی بندر صیادی مرکزی نهرقصر نیز در نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد.

واحدی همچنین گفت: با توجه به کاستی‌های موجود در زیر ساخت‌های بنادر ماهیگیری خوزستان در بودجه سال 1402 سازمان شیلات ایران، حداقل 150 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های توسعه بنادر ماهیگیری این استان اختصاص خواهد یافت که نسبت به سال پیش، افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید