Iranian Agriculture News Agency

آغاز طرح واکسیناسیون دامی علیه تب برفکی در خوزستان

بیش از 300 هزار راس دام سنگین و بالغ بر چهار میلیون راس دام سبک بر علیه بیماری تب برفکی در خوزستان واکسینه می‌شوند.

آغاز طرح واکسیناسیون دامی علیه تب برفکی در خوزستان

 

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان از آغاز طرح واکسیناسیون دامی علیه تب برفکی در خوزستان خبر داد و گفت: این فاز از اول مردادماه سال جاری با بهره‌گیری از توان اکیپ‌های بخش دولتی و غیردولتی دامپزشکی و به‌صورت کاملاً رایگان در سراسر استان آغاز شد و تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.

محمد آنتیک چی ادامه داد: در این فاز تمامی دام‌های موجود در تمامی روستاها و واحدهای عشایری خوزستان تحت پوشش واکسیناسیون رایگان تب برفکی قرار خواهد گرفت و بازرسان ستادی دامپزشکی بر نحوه اجرا نظارت خواهند کرد.

وی از دامداران و روستاییان درخواست کرد با توجه به هزینه بالای تأمین واکسن، با اکیپ‌های اعزامی این اداره کل به‌منظور پوشش حداکثری واکسیناسیون همکاری لازم را به عمل‌آورند.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علائم این بیماری است.

کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان ازجمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید