Iranian Agriculture News Agency

ایمنی 100 هزار راس دام سبک در برابر بیماری آبله در گتوند

واکسیناسیون آبله در بیش از 100 هزار رأس دام سبک روستایی و عشایر در شهرستان گتوند به پایان رسید.

ایمنی 100 هزار راس دام سبک در برابر بیماری آبله در گتوند

 

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، هادی احمدفخرالدین سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان گتوند گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از 100 هزار رأس گوسفند و بز با بهره‌گیری از توان بخش‌های دولتی و خصوصی در برابر بیماری آبله واکسینه شده‌اند.

وی ادامه داد: واکسیناسیون آبله در جمعیت دامی یکی از مهم‌ترین اقدامات اجرایی برای تأمین امنیت بهداشتی دام است که به‌صورت کاملا رایگان توسط دامپزشکی در جمعیت دامی انجام می‌گیرد.

احمد فخرالدین با بیان اینکه واکسیناسیون تا پایان سال ادامه خواهد داشت افزود: بیماری آبله از مهم‌ترین بیماری‌های واگیر در حیوانات زوج سم اهلی و وحشی است که به آسانی حتی از طریق هوا منتشر می‌شود و

خسارت‌های زیادی را به مزارع پرورش دام وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری به شدت مسری است و اغلب از راه تنفسی، غشاهای مخاطی یا خراش‌های پوستی منتقل می‌شود و همچنین تمام ترشحات بدن دام آلوده می‌تواند موجب انتقال بیماری در دام‌های دیگر شده و موجب ضرر اقتصادی زیادی در دامداری‌ها شود. گرچه این بیماری در انسان به ندرت مشاهده می‌شود. لذا همکاری دامداران در اجرای عملیات واکسیناسیون در کنار رعایت مسائل قرنطینه‌ای و بهداشتی می‌تواند در پیشگیری از وقوع بیماری در سطح گله بسیار موثر باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید