Iranian Agriculture News Agency

عدم بروز بیماری AHPND در مزارع پرورش میگوی خوزستان

مدیر کل دامپزشکی خوزستان گفت: علائمی از بیماری AHPND در مزارع پرورش میگوی استان مشاهده نشده است.

عدم بروز بیماری AHPND در مزارع پرورش میگوی خوزستان

 

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به رخداد بیماری ویروسی AHPND در مزارع پرورش میگو استان‌های هرمزگان و بوشهر گفت: خوشبختانه با انجام مراقبت‌های فعال شبانه‌روزی کارشناسان اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خوزستان در مراکز تکثیر و پرورش میگو خوزستان تاکنون عامل بیماری AHPND مشاهده نشده است.

ناصر عسکری فرد بیان کرد: امیدواریم پرورش‌دهندگان عزیز اصول بهداشتی و امنیت زیستی را در مزارع خود رعایت کرده و ریسک خطر بروز هرگونه بیماری را کاهش دهند.

وی ادامه داد: در این راستا در طول آغاز تکثیر و پرورش فصل زراعی 1402 تعداد 230 مورد آزمایش PCR از مراکز تکثیر و پرورش میگو در خصوص ردیابی بیماری تحت پایش و مراقبت فعال میگو انجام‌شده است که خوشبختانه تاکنون موردی مثبت گزارش نشده است.

 عسکری فرد همچنین با توجه به جایگاه آبزی‌پروری استان خوزستان و اهمیت نظارت بهداشتی بر مزارع تکثیر و پرورش انواع آبزیان به‌ویژه میگو افزود: کارشناسان اداره کل دامپزشکی خوزستان در فصل تکثیر و پرورش در تمام مراحل تا پایان برداشت میگو با اعمال نظارت‌های بهداشتی به شکل مستمر و حضور مؤثر تضمین‌کننده سلامت محصولات تولیدی هستند و در این راستا 380 مورد بازدید از مزارع چوئبده توسط کارشناسان دامپزشکی استان تاکنون انجام شده است.  بیماری AHNPD یک بیماری باکتریایی ناشی از ویبریو پاراهمولیتیکوس است که بیشتر یک مسمومیت است.

 این باکتری به‌طور طبیعی در آب‌های شور وجود دارد و در شرایط مساعد، می‌تواند به‌شدت تکثیر و طغیان کند. با تولید سم باعث نکروز هپاتو پانکراس میگو شده و می‌تواند تلفات 40 تا 100 درصدی در میگو ایجاد کند، لذا رعایت نکات دقیق مدیریتی و کاهش استرس و تراکم ذخیره‌سازی در کنترل بروز بیماری حائز اهمیت است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید