Iranian Agriculture News Agency

استفاه از مالچ برای کاهش مصرف آب در تولید هندوانه

.مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با اشاره به راهکارهای مختلف برای کاهش مصرف آب در تولید هندوانه، استفاده از مالچ را یکی از این راهکارها اعلام کرد.

استفاه از مالچ برای کاهش مصرف آب در تولید هندوانه

سید عبدالرضا سید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: مالچ پوششی برای کاهش تبخیر از سطح خاک به‌منظور افزایش بهره‌وری آب است. این پوشش در اصل خاک و ریشه گیاه را از آسیب باران، سله بندی، یخبندان، تبخیر و فرسایش محافظت می‌کند.

وی افزود: وجود مالچ در سطح خاک از تبخیر رطوبت خاک جلوگیری می‌کند، به دلیل کاهش آفات و بیمار‌ی‌ها، رشد علف‌های هرز و استفاده از علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها را کم می‌کند، باعث بهبود ظرفیت و نگهداری رطوبت خاک، زودرسی میوه بین ۷ تا ۱۴ روز می‌شود و منجر به افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح می‌شود.

سید احمدی اضافه کرد: یکی دیگر از راهکارهای مورداستفاده در کاهش مصرف آب استفاده از نوار تیپ است. برای آبیاری قطره‌ای از نوار تیپ استفاده می‌شود. در استفاده از نوار تیپ تا حد زیادی رفع نیاز آبی گیاه امکان‌پذیر است و به میزان زیادی از اتلاف آب به‌صورت نفوذ عمقی و ایجاد رواناب و تبخیر جلوگیری می‌کند.

وی یادآور شد: از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده بهینه از آب می‌توان به کشت نشایی اشاره کرد. کشت نشایی حداقل دو نوبت آبیاری را کاهش می‌دهد و به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش تعرق آب را دارد. استفاه از نشا برای صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش عملکرد محصول در هکتار و کوتاه شدن طول دوره رشد گیاه مؤثر است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: از دیگر راهکارهای کاهش مصرف آب انجام اقدامات به زراعی نظیر استفاده از ارقام مناسب است. سایر عملیات به زراعی مانند استفاده از ارقام اصلاح‌شده زودرس، کشت به‌موقع محصول و برداشت در زمان‌های تعیین‌شده، افزایش عملکرد را به همراه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید