Iranian Agriculture News Agency

اجرای واکسیناسیون رایگان طاعون نشخوارکنندگان در خوزستان

طرح واکسیناسیون رایگان طاعون نشخوارکنندگان در چهار میلیون راس دام سبک در استان آغاز شد.

اجرای واکسیناسیون رایگان  طاعون نشخوارکنندگان در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از  خوزستان، مدیرکل دامپزشکی استان بیان کرد: در راستای حفظ و حراست از جمعیت دامی استان و با هدف کنترل و ایجاد ایمنی دام‌های سبک (گوسفند و بز ) علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (PPR)؛ عملیات اجرای طرح سراسری واکسیناسیون علیه این بیماری در سطح استان با اولویت دام‌های کوچ‌رو و عشایری و پوشش حداکثری آغاز شد.

ناصر عسکری فرد اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در این طرح که به مدت 60 روز اجرا می‌شود از 16 اردیبهشت لغایت 16 تیرماه بالغ بر 4 میلیون راس دام سبک ( با پوشش 95 درصدی ) تحت پوشش واکسیناسیون رایگان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در قبال واکسیناسیون هیچ مبلغی از دامدار اخذ نمی‌شود و عملیات مایه‌کوبی به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود، توضیح داد: هزینه اجرای این طرح بزرگ، تامین واکسن و انجام عملیات واکسیناسیون توسط سازمان دامپزشکی کشور در قالب بخش دولتی و استفاده از توان بخش خصوصی در قالب خرید خدمت تامین می‌شود.

عسکری فرد بیان کرد: زمینه‌سازی شرایط لازم برای ریشه‌کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در طی سال‌های آینده در استان از جمله مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است.

وی از دامداران، دامپروران، روستائیان و عشایر استان خواست در راستای پوشش حداکثری واکسیناسیون با اکیپ‌های مایه‌کوبی دامپزشکی همکاری کنند و عشایر قبل از کوچ نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند تا در مناطق ییلاقی دچار مشکل نشوند.

طاعون نشخوار کنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است که قابل انتقال به انسان نیست و صرفا نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می‌کند و موجب بالا رفتن تلفات در گله می‌شود، به همین علت از بعد اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بد بو و سرفه بروز می‌کند و موثرترین راه کنترل این بیماری انجام واکسیناسیون است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید