Iranian Agriculture News Agency

نخستین بخش مطالبات کشاورزان گندمکار خوزستان همزمان با سفر رییس جمهور به استان پرداخت شد

مدیر شعب بانک کشاورزی خوزستان گفت: همزمان با شروع سفر دور دوم هیات دولت و رییس جمهور به خوزستان، نخستین بخش مطالبات کشاورزان گندمکار استان روز پنجشنبه پرداخت شد.

نخستین بخش مطالبات کشاورزان گندمکار خوزستان همزمان با سفر رییس جمهور به استان پرداخت شد

به نقل از ایرنا، جهانپور معماریان روز پنجشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: نخستین بخش مطالبات کشاورزان خوزستانی که در چند روز اخیر، گندم خود را به قیمت تضمینی به دولت فروختند به مبلغ ۴۵۴ میلیارد ریال توسط شعب بانک کشاورزی در سوسنگرد، خرمشهر، رامهرمز و چم خلف عیسی از توابع شهرستان هندیجان به حساب کشاورزان واریز شد.

وی گفت: این پرداختی به صورت علی‌الحساب است و به محض قطعی شدن قیمت نهایی قیمت تضمینی، مابه‌التفاوت آن به حساب کشاورزان گندمکار خوزستانی واریز خواهد شد.

معماریان با اشاره به اینکه امسال نیز عاملیت پرداخت مطالبات کشاورزان گندمکار خوزستانی به بانک کشاورزی استان واگذار شده افزود: به محض تایید فهرست نهایی از سوی اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان، بخش دوم مطالبات نیز در روزهای آینده از سوی بانک کشاورزی پرداخت خواهد شد.

برداشت و خرید تضمینی گندم در خوزستان به صورت نقطه‌ای و محدود از ۲۲ فروردین و پس از بارندگی‌های بهاری به صورت گسترده از ۳۰ فروردین ماه در مناطق جنوبی و جنوب شرق استان شروع شده بود.

قیمت تضمینی هرکیلوگرم گندم از ۱۳۰هزار ریال به ۱۵۰هزار ریال افزایش یافته است.

سال زراعی جاری ۷۱۴هزار و ۳۹۲ هکتار محصولات پاییزی زیرکشت رفته که از این میزان ۴۲۱هزار هکتار گندم آبی و ۱۷۲هزار هکتار گندم دیم است.

پیش‌بینی شده بیش از هفت میلیون تُن محصولات کشاورزی پاییزی در خوزستان تا نیمه نخست تیرماه برداشت شود که از این میزان حدود ۱.۵میلیون تُن، گندم خواهد بود.

خشکسالی و تنش آبی شدید در ۲ سال اخیر، میزان تولیدات بخش کشاورزی خوزستان را حدود ۲۵ درصد کاهش داده ولی امید است امسال با توجه به بارندگی‌های به موقع و مناسب، تولیدات بخش کشاورزی استان به شرایط قبل از دوره خشکسالی برسد.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که درصورت ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تامین پایدار آب، امکان توسعه اراضی زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فرآورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند که از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

در ۲ سال خشکسالی اخیر تولیدات بخش کشاورزی خوزستان حدود ۲۵درصد کاهش یافت ولی با بهبود بارش‌ها و افزایش ذخایر آب سدهای خوزستان در سال زراعی جاری، پیش‌بینی می‌شود تولیدات بخش کشاورزی استان با رفع محدودیت‌های کشت، به وضعیت عادی بازگردد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید