Iranian Agriculture News Agency

تاثیر 30 درصدی علف های هرز بر محصولات پاییزه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در صورتیکه علف های هرز کنترل نشوند تا 30 درصد بر عملکرد محصول تاثیر خواهد داشت.

تاثیر 30 درصدی علف های هرز بر محصولات پاییزه

به  گزارش خبرنگار ایانا در  خوزستان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت: لازمه تولید محصول خوب پس از انجام عملیات به زراعی مطلوب ، داشتن شبکه مراقبت و گروه های پایش فعال می باشد گفت: در استان خوزستان همانگونه که کشت و کار محصولات در تمام فصول وجود دارد شبکه مراقبت نیز در این مدت فعال است .

تورج نوروزی افزود: شبکه مراقبت، کشت های پاییزه را در چندین مورد از جمله علف های هرز، آفات و بیماری ها  رصد و پایش می کند  

وی با بیان اینکه مبارزه با علف های هرز با استفاده از سموم به کار گرفته شده بر پایه مسائل زیست محیطی ، نوع علف های هرز و مرحله رشدی علف های هرز صورت می گیرد اظهارداشت: تاکنون در سطح بیش از 349 هزار هکتار از اراضی آبی و 80 هزار هکتار اراضی دیم مبارزه با علف های هرز انجام شده است.

نوروزی تاکید کرد: در صورتیکه علف های هرز کنترل نشوند تا 30 درصد بر عملکرد محصول تاثیر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین بیماری های قارچی گندم زنگ زرد می باشد تصریح نمود: با توجه به شرایط دمایی و بارندگی سال جاری احتمال شیوع این بیماری بسیار بالاست ولی خوشبختانه طبق رصد و پایش شبکه مراقبت تاکنون علائمی از این بیماری در مزارع مشاهده نشده است.

نوروزی به کشاورزان توصیه کرد با مشورت و راهنمایی کارشناسان در مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها و شهرستان ها با استفاده از قارچ کش ها به صورت اصولی مزارع را سمپاشی نمایند تا خسارتی متوجه مزارع آنان نگردد.

وی ادامه داد: تاکنون در سطح 18 هزار و 300 هکتار علیه سوسک گندم، 50 هزار هکتار علیه مینوز غلات و 57 هزار هکتار جهت پیشگیری از بیماری های قارچی خصوصا زنگ گندم در مزارع استان سمپاشی صورت گرفته است.

نوروزی به آفت ملخ که در 4 سال گذشته به مزارع کشور خسارت وارد کرد نیز اشاره نمود و گفت: سالانه بیش از 2 تا 3 میلیون هکتار از مزارع و مراتع تحت پایش کارشناسان قرار می گیرند و خوشبختانه امسال موردی از این آفت در کشور مشاهده نشده ولی همچنان پایش مزارع در این خصوص ادامه دارد.

وی در پایان تصریح نمود: در هر شهرستان و دهستان شبکه مراقبت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان جهت رصد و پایش مزارع، تا فصل برداشت مستقر می باشند.  

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید