Iranian Agriculture News Agency

برنامه ریزی جهت پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در خوزستان

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: انجام آزمایشات مرتبط با پایش، غربالگری، و مراقبت های فعال و غیر فعال از الزامات مهم در کنترل آنفولانزای فوق حاد پرندگان است.

برنامه ریزی جهت پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، با حضور معاون سیاسی و اجتماعی استانداری و مدیر کل دامپزشکی استان، جلسه ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در محل استانداری برگزار شد.

مدیر کل دامپزشکی استان در این جلسه اظهار داشت: با فرا رسیدن فصل سرما و مشاهده گزارشاتی از موارد بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی کشورهای همسایه،ضرورت دارد اعضای ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اجرای مصوبات ستاد با هماهنگی کامل با اداره کل دامپزشکی استان کمافی سابق همکاری کنند.

مصطفی کنار کوهی افزود: این بیماری از ابعاد اقتصادی و انسانی می تواند خسارات زیادی را به پرورش دهندگان و جامعه تحمیل نماید ولی بعد انسانی آن به دلیل احتمال نوترکیب شدن ویروس بوجود می آید و منجر به سرایت از انسان به انسان گردیده و می تواند باعث مرگ و میر گسترده در جمعیت انسانی شود.

وی با بیان اینکه ویروس با گذشت زمان و جهش ژنتیکی میتواند رفتار متفاوت تری نسبت به گذشته از خود بروز دهد اظهار داشت: رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل های بهداشتی دامپزشکی از راهکارهای مقابله با شیوع احتمالی است.

کنارکوهی تصریح نمود: برنامه های پایش و مراقبت از بیماری هم به صورت فعال و هم به صورت غیر فعال در حال انجام میباشد و باید هر زمان که کانونی از این بیماری مشاهده و تایید شد اعضای ستاد این آمادگی را داشته باشند که به صورت هماهنگ عمل کرده و ضمن کنترل بیماری، خسارات ناشی از آن را به حداقل برسانند.

وی افزود: از تجهیزات مورد نیاز برای پیشگیری و کنترل بیماری میتوان به تجهیزات حفاظت فردی، کیت های آزمایشگاهی، لوازم نمونه برداری و سایر موارد مرتبط با معدوم سازی واحدهای درگیر، اشاره کرد.

کنارکوهی درادامه با اشاره به این که انجام آزمایشات مرتبط با پایش، غربالگری، و مراقبت های فعال و غیر فعال از الزامات مهم در کنترل بیماری می باشد عنوان نمود:هماهنگی بین بخشی سایر دستگاههای اجرایی جهت کنترل بیماری ننقش بسزایی را ایفا می کند.

کنترل مبادی ورودی استان توسط نیروی انتظامی و ادارات دامپزشکی به منظور نظارت بر ورود کامیون های حمل طیور و کود،جلوگیری از فروش غیر بهداشتی و زنده طیور در ‌سطح شهرستان های استان و بازارهای هفتگی توسط گشتهای مشترک دستگاههای اجرایی،لزوم و اهمیت آموزش و اطلاع رسانی  اقشار مختلف مردم در خصوص این بیماری و همچنین اعلام ممنوعیت مصرف پرندگان وحشی و مهاجر در رستوران ها و واحد های پذیرایی در مواقع لزوم توسط شبکه بهداشت و درمان از تاکیدات این جلسه بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید