Iranian Agriculture News Agency

فروش حجمی آب و نصب کنتور حجمی در مجتمع های آبزی پروری خوزستان

مدیر کل شیلات استان گفت: فروش حجمی آب و نصب کنتور حجمی در مجتمع های آبزی پروری در دستور کار شیلات است

فروش حجمی آب و نصب کنتور حجمی در مجتمع های آبزی پروری خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا درخوزستان، مدیرکل شیلات خوزستان در نشست تخصصی با خبرنگاران گفت: ما در گوشه ای از خلیج فارس واقع شده ایم که کم عرض بوده و مرزهای مشترک نزدیکی با کشورهای عراق و کویت داریم که امکان فعالیت در اعماق بیشتر را محدود کرده است و علیرغم اینکه وسعت سواحل نسبت به استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان بسیار پایین است در حوزه آب های جنوب در جایگاه چهارم صید و صیادی قرار داریم و به دلیل محدودیت صیدگاه ها و حفظ ذخایر آبزیان امکان توسعه فعالیت های صیادی را نداریم.

فتح الله ابوعلی  ظرفیت های مغفول استان که در سال های گذشته استفاده های چندانی از آن ها نشده است را  زه آب های کشاورزی، آب های نامتعارف، فعالیت های تلفیقی با کشاورزی و باغبانی، سواحل و آب های شور بر شمرد و با بیان اینکه در بخش سواحل برنامه های مفصلی از ابتدایی تا انتهایی ترین نقاط ساحلی استان برنامه ریزی و در دست اجرا است اظهار داشت: طی بررسی و مطالعات اولیه حدود ۳۸ هزار هکتار اراضی ساحلی شناسایی و پروژه های بزرگی در همین راستا طراحی و در حال پیگیری است.

وی اظهار داشت: برخی طرح های شیلاتی از سالهای گذشته آغاز شده و در حال اجرا هستند مانند پرورش میگو در چوئبده شهرستان آبادان که با ظرفیت محدودی فعالیت می کند و یا در هندیجان که 2 واحد در مجموع یک هزار و 500 هکتار پرورش میگو در حال ساخت است که اولین واحد تولیدی طرح ۳۵۰ هکتاری تا پایان تیرماه سال جاری و دومین واحد در سال های آینده به بهره برداری می رسد.

ابوعلی ادامه داد: سایر طرح ها در خرمشهر و سواحل آبادان به عنوان اولین نقاط ساحلی مورد نظر تا ماهشهر و هندیجان تا آخرین نقطه مرزی ما با استان بوشهر که روستای امامزاده عبدالله در شهرستان هندیجان است، طرح های بزرگی در حوزه پرورش ماهیان دریایی و میگو تحت عنوان آبزیان دریایی پیش بینی شده که مطالعات آن انجام شده و آماده سرمایه گذاری است.

وی شرایط اقلیمی استان خوزستان را برای پرورش ماهیان خاویاری بسیار مناسب دانست و بیان داشت: یکی از بزرگترین واحدهای تولید خاویار کشور در شهرستان دزفول راه اندازی خواهد شد و مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در شهرستان گتوند نیز امسال به بهره برداری می رسد.

این مقام مسئول بیان داشت: وجود زه آب های فراوان ناشی از فعالیت های کشاورزی در استان یک ظرفیت جدید و به نوعی یک تهدید محسوب می شود و براساس اقدامات مطالعاتی صورت گرفته می توانیم آن تهدیدها را ظرفیت سازی و به فرصت های آبزی پروری تبدیل کنیم.

ابوعلی یکی دیگر از ظرفیت های مهم استان را کشت تلفیقی با زراعت و باغداری مطرح و اضافه کرد: حدود۱۶۰هزار هکتار اراضی کشت های دائمی از جمله باغات، نیشکر و سایر کشت های دائمی وجود دارد و این در شرایطی است که با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم و ممکن است برخی زراعت ها و پرورش آبزیان دچار مشکل شوند، اگر در این واحدها بتوانیم طرح های نوین آبزی پروری اجرا کنیم باعث افزایش بهره وری و جبران خسارت های ناشی از کم آبی و خشکسالی در سایر بخش ها خواهد شد.

وی همچنین به اثرات کاهش بارندگی ها اشاره و با بیان اینکه طی 2 سال اخیر مشکلاتی در بحث تامین آب داشتیم که با پیش بینی و عملیاتی کردن سیاست ها و برنامه های کارشناسی توانستیم تا حدود زیادی این شرایط را کنترل کنیم تصریح نمود: متاسفانه علیرغم اینکه خوزستان از بیشترین حجم آبهای جاری کشور برخورداراست ولی با بیشترین مشکلات آبی مواجه است و به دلیل اینکه هم وسعت و ظرفیت های استان بالاست و هم اینکه از نظر کیفی وقتی آب وارد دشت های استان می شود به سمت پایین دست می رود در حالت عادی کیفیت آب پایین می آید و در سال هایی که خشکسالی وجود دارد این قضیه تشدید می یابد.

ابوعلی اظهار داشت: سال گذشته برای اولین بار بود که آبزی پروری ما به این شدت تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفت و خسارات زیادی متحمل شدیم ولی باعث شد که از همان ابتدای کار برنامه هایی را پیگیری کنیم تا خسارت ها کاهش یابد و کاهش تولید در حوزه های خسارت دیده درسایر مزارع جبران شود که با این کار خسارت کلی استان در نهایت به زیر پنج درصد رسید.

مدیرکل شیلات خوزستان علاوه بر کمبود منابع آبی، مشکل قطعی برق را از دیگر دغدغه های آبزی پروران خواند و ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون کلاسهای آموزشی مدیریت منابع آبی برای بهره بردان برگزار شد و با مدیریت بهتر توانستیم خسارات کلی به صنعت آبزی پروری را کاهش دهیم؛ هر چند که در حوزه کرخه و دز خسارات زیادی دیدیم ولی با توجه به کاری که در سایر حوزه ها صورت گرفته توانستیم خسارت های سال گذشته را کم کنیم.

وی ادامه داد: در مجتمع های بزرگ آبزی پروری از جمله آزادگان اهواز و شهید احمدیان خرمشهر همکاری خوبی در کاهش مصرف برق در ساعات اوج مصرف برق صورت می گیرد و انتظار است مشوق هایی در این خصوص توسط سازمان آب و برق استان داده شود.

ابوعلی افزود: ما متعهد به کاهش مصرف آب در فعالیت های آبزی پروری هستیم و راهکارهایی از جمله فروش حجمی آب و نصب کنتور حجمی در مجتمع های آبزی پروری به متولیان آب ارائه نموده ایم.

به گفته ابوعلی، مبنای توسعه شیلات براساس ارائه رویکردهای جدید در حوزه آبزی پروری دنبال می شود و در شرایط فعلی تنها استفاده از ظرفیت های آب شیرین به شیوه های نوین آبزی پروری در پرورش متراکم و فوق متراکم آبزیان امکان پذیر است.

وی یادآور شد: در بخش های غیر از آب شیرین، پتانسل های متنوعی وجود دارد پرورش ماهی در قفس در دریا و خوریات هدفگذاری شده است هم اکنون مجوز پرورش ماهی در قفس در تعدادی از خوریات اخذ شده است و امیدواریم اولین قفس دریایی در تابستان سال جاری در دریا نصب و راه اندازی شود.

مدیرکل شیلات خوزستان در بخش پایانی این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت صید بی رویه در منابع آب های داخلی و استفاده از روش های صید مخرب مانند شوکر و وسایل الکتریکی و... گفت: ماموریت اصلی شیلات در آبهای داخلی مانند رودخانه ها و تالاب های استان فقط در جهت رهاسازی بچه ماهی و کمک به حفظ و بازسازی ذخایر ماهیان بومی است و از نظر قانونی محیط زیست متولی حفاظت از آبزیان منابع آبهای داخلی است و در صورت عدم حفاظت از این ذخایر ارزشمند و کاهش حق آبه تالاب ها آسیب های جدی و جبران ناپذیری در این زمینه وارد می شود.

وی در خصوص ساماندهی بازارچه های فروش ماهی و تسهیلات ویژه به آبزی پروران نیز اظهار داشت: تسهیلات ارائه شده به آبزی پروران در قالب شیلات کارت، تسهیلات تبصره ۱۸، بنیاد برکت ،صندوق کارآفرینی امید و... در دست اجراست و موضوع بازارچه های فروش ماهی از طریق شهرداری های استان در دستور کار است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید