Iranian Agriculture News Agency

چرخش چرخ کمباین ها در مزارع کلزای خوزستان

برداشت کلزا در استان خوزستان آغاز شد

چرخش چرخ کمباین ها در مزارع کلزای خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، رئیس سازمان با اشاره به آغاز برداشت کلزا در استان بعنوان اولین محصول پاییزه گفت: در سال گذشته بیش از یکصد هزار تن کلزا از مزارع استان برداشت شد که در این زمینه استان خوزستان موفق به کسب رتبه اول تولید کلزای کشور شد.

خدارحم امیری زاده افزود: در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ نیز حدود ۴۱ هزار هکتار از مزارع استان به کشت کلزا اختصاص یافت و پیش بینی می شود از حدود ۴۰ هزار هکتار مزارع قابل برداشت نزدیک به ۶۵ هزار تن محصول کلزا برداشت شود.

وی اذعان داشت: استان خوزستان ظرفیت کشت بیش از یکصد هزار هکتار کلزا را دارد ولی به دلیل خشکسالی و تنش آبی پیش آمده طبق الگوی کشت تدوین شده از همه ظرفیت مزارع قابل کشت استفاده نشده است.

امیری زاده اضافه کرد: برای برداشت کلزا در استان نیاز به ۲ هزار دستگاه کمباین می باشد که ۶۰۰ کمباین بومی در استان وجود دارد و مابقی کمباینها نیز از استان فارس تامین می شود.

وی تصریح کرد: ۴۶ مرکز خرید در استان کار خرید کلزا را برعهده خواهند داشت.

امیری زاده قیمت تضمینی کلزا را ۱۵ هزار تومان عنوان و اضافه کرد: با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد افزایش قیمت را داده است که در صورت موافقت شورای قیمت‌گذاری با قیمت پیشنهادی، قیمت تضمینی خرید کلزا افزایش خواهد یافت.

وی، به خشکسالی کم سابقه در استان و کاهش بارندگی در بالادست رودخانه های استان به خصوص در حوضه کرخه اشاره و اضافه کرد: با توجه به جلسات برگزار شده و طبق اعلام برنامه سازمان آب و برق الگوی کشت تابستانه برای تابستان سال جاری تدوین خواهد شد.

وی از کشاورزان درخواست کرد: برنامه اجرایی خود را با برنامه کشت تدوین شده تطبیق دهند.

امیری زاده اظهار داشت: در الگوی کشت تدوین شده کشت برنج و محصولات آب بر بخصوص در حوزه کرخه و احتمالاً حوضه کارون ممنوع است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید