Iranian Agriculture News Agency

عدم تامین حق‌آبه و صید غیرمجاز عوامل تهدید کننده تالاب شادگان

مدیر کل شیلات خوزستان گفت:عدم تامین حقابه و صید غیر مجاز و مخرب دو عامل اصلی تهدید کننده ذخایر بومی آبزیان تالاب ها محسوب می شوند

عدم تامین حق‌آبه و صید غیرمجاز عوامل تهدید کننده تالاب شادگان

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، فتح اله ابوعلی مدیر کل شیلات خوزستان در رابطه با وضعیت بازسازی ذخایر در تالاب شادگان گفت:  عدم تامین حقابه و صید غیر مجاز و مخرب دو عامل اصلی تهدید کننده ذخایر بومی آبزیان تالاب ها محسوب می شوند.

 ابوعلی افزود: حوزه آبزی پروری و صید و صیادی یک حوزه بسیار مهم اقتصادی در استان به شمار می رود و با وجود صنایع بزرگ نفت، گاز، پتروشیمی و ... از جایگاه ارزنده ای در سطوح استانی و کشوری برخوردار است.

وی اظهار کرد: تالاب ها به دلیل وسعت و تنوع زیستی مهمترین منبع ذخایر آب شیرین محسوب می شود و سالانه طرح بازسازی ذخایر با رهاسازی بچه ماهیان در رودخانه‌ها، تالاب‌ها، مخازن پشت سد، سدهای تنظیمی و آبندان‌های استان خوزستان عملیاتی می شود.

ابوعلی با بیان اینکه این اقدام در جهت کمک به معیشت صیادان محلی خواهد بود و در سال 99 حدود 5 میلیون بچه ماهی طی چند مرحله در نقاط مختلف تالاب شادگان رهاسازی شد تصریح نمود: در سال جاری به دلایل مختلف فنی از جمله خشکسالی، بحث کیفیت پایین آب رودخانه کارون تولید بچه ماهی دچار مشکل شد و در حد توان نیز در این منطقه بچه ماهی رها سازی شد.

وی  یادآور شد: فصل رهاسازی بچه ماهیان از خرداد ماه آغاز و شهریوماه به پایان می رسد و در سال آینده تالاب شادگان اولویت اول رهاسازی بچه ماهی خواهد بود.

به گفته ابوعلی، عدم تامین حقابه و صید غیر مجاز و مخرب دو عامل اصلی تهدید کننده ذخایر بومی آبزیان تالاب ها محسوب می شوند و در همین راستا تامین حقابه تالاب شادگان در حوزه شیلات و سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری است.

وی با اشاره به ساماندهی فعالیت های ماهیگیری در مناطق ساحلی شادگان، تصریح کرد: براساس قانون مدیریت بهره برداری و نظارت بر فعالیت های صیادی موجود در تالاب ها بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و اداره کل شیلات در این زمینه هیچ گونه مسئولیتی ندارد و تعدادی از صیادان که در صیدگاه های دریایی و خوریات خلیج فارس را انجام می دهند زیر نظر اداره کل شیلات خوزستان خدمات و امکانات لازم را دریافت می نمایند و در حال حاضر40 هزار صیاد دارای مجوز صید در مناطق ساحلی استان خوزستان فعالیت می نمایند.    

مدیرکل شیلات خوزستان اظهار داشت: شناسایی و ساماندهی شناورهای صیادی فاقد هویت و غیر مجاز در دستور کار سازمان شیلات ایران است و ماه گذشته طرح سرشماری این شناورها  در شهرهای ساحلی خوزستان اجرایی شد و در دست بررسی است.    

فتح الله ابوعلی در پایان گفت: ساحل سازی بندر صیادی خور دورق شهرستان شادگان نیز در حال پیگیری است و در صورت تامین اعتبار لازم تکمیل و راه اندازی خواهد شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید