Iranian Agriculture News Agency

۲۸ درصد علوفه مورد نیاز دام بین دامداران خراسان شمالی تامین شد

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه تنها ۲۸ درصد علوفه مورد نیاز برای تغذیه دستی دام‌ها بین بهره‌برداران استان توزیع شد گفت: دامداران در تامین نهاده های دامی با مشکل مواجه شده اند.

۲۸ درصد علوفه مورد نیاز دام بین دامداران خراسان شمالی تامین شد

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی،  مهدی شکاری مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه تنها ۲۸ درصد علوفه مورد نیاز برای تغذیه دستی دام‌ها بین بهره‌برداران استان توزیع شد گفت: دامداران در تامین نهاده های دامی با مشکل مواجه شده اند.

 شکاری افزود: هم اینک علوفه مورد نیاز دام ها از جمله جو، کنستانتره، انواع کنجاله ها و سایر موارد حتی در بازار به صورت آزاد نیز وجود ندارد که این امر موجب سختی این قشر تولید کننده شده است.

وی افزود: در سال های گذشته بخشی از نهاده ها مورد نیاز دام بین دامداران توزیع می شد اما به اندازه کافی نهاده در سطح بازار نیز وجود داشت و دامداران برای تامین آن با مشکل مواجه نبودند.

وی اظهار داشت: خشکسالی تولید علوفه دامی را بسیار کاهش داده است که هم اینک این امر به یک مشکل برای بهره برداران در بخش دام تبدیل شده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: خشکسالی و نبود باران موثر تولید علوفه در مراتع را بسیار کاهش داده به نوعی به کمتر از نصف رسانده است که فقر علوفه در عرصه های منابع طبیعی باعث افزایش تغذیه دستی شده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۴۰ هزار تن انواع علوفه دامی شامل کنسانتره، جو، کنجاله ذرت و سویا به منظور تغذیه دستی دام‌ها بین دامداران این استان توزیع شد.

شکاری اظهار کرد: از مجموع این میزان نهاده دامی ۱۱۰ هزار تن کنسانتره و ۳۰ هزار تن نیز نهاده دامی به صورت خام بین دامداران این استان در سال جاری توزیع شده است.

وی گفت: این میزان نهاده دامی در ۲ مرحله بین دامداران استان توزیع شد که بخشی به پروش دهندگان دام سبک در مرحله اول به ازای هر دام یک کیلوگرم و در مرحله دوم به ازای هر دام پنج کیلوگرم اختصاص یافت و بخشی از نهاده ها نیز بین دامداران صنعتی استان توزیع شد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: مراتع استان در طی خشکسالی های اخیر فقیر شده است علوفه مورد نیاز دام را تامین نمی کند این در حالی است که تعداد دام ها به نسبت به مراتع بیش از ظرفیت است.

 شکاری افزود: بر اثر بروز و استمرار خشکسالی، گیاهان مرتعی حتی گیاهانی که سازگاری بالایی نسبت به خشکسالی دارند در معرض آسیب جدی قرار گرفته اند و تولیدات گیاهی در این مراتع بسیار پایین آمده است.

وی گفت: استمرار خشکسالی در نهایت منجر به کاهش ظرفیت علوفه مرتعی مورد نیاز دام  و گیاهان خوش خوراک شده است که این وضعیت گیاهان مهاجم را جایگزین کرده  است.

وی با بیان اینکه این وضعیت افزایش آفات و امراض را در پی دارد گفت: با کاهش آبدهی و خشکیده شدن چشمه سارها نیاز آب دام داشتی و عشایر نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی از جمله پیامدهای خشکسالی را کاهش وزن دام، تولیدات دامی، میزان زاد و ولد، حساس شدن دام ها به بیماری ها، خطر نابودی دام های داشتی، افزایش سقط جنین و از بین رفتن ذخایر مهم و استراتژیک ژنتیکی، کاهش و نیز کمبود منابع شرب دام و پراکنش نامناسب دام در سطح مرتع و بهره برداری نامناسب  دانست.

 شکاری گفت: عمده اثرات مستقیم خشکسالی با کمبود علوفه و تاثیر آن به سلامت حیوانات ظاهر می شود که این امر خود اثر قابل توجهی بر تولید مثل حیوانات و ارزش اقتصادی کل دامداری ها، ضعیف شدن سیستم ایمنی دام و افزایش تلفات در اثر بیماری های دامی، سقط جنین و بیماری های انگلی داخلی و خارجی است با بروز خشکسابی بیش از پیش شیوع پیدا می کند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال های عادی تنها در فصل کوچ عشایر در فروردین ماه و در زمستان نیز در سه تا چهار ماه بعضا علوفه دستی به دامداران اختصاص می یافت اما در سال جاری حتی در فصل بهار نیز بهره برداران، بخش بیشتری از نیاز خوراک دام را با تعذیه دستی جبران کردند.

 شکاری با بیان اینکه ۴۲ هزار و ۳۸۱ بهره بردار استان در بخش دام فعالیت دارند اظهار داشت: بیشتر دامداران استان سنتی هستند و همراه نگهداری دام، کشاورزی خرده مالکی نیز دارند.

وی بر اشتغال پایدار دامداران تاکید کرد و افزود: دامداران استان بیشتر به صورت سنتی فعال هستند و بخش بیشتر دام سبک استان در اختیار خانوارهای عشایری است که خشکسالی به مرانع آسیب زده است و هم اینک باید برای تغذیه دامی به این بهره برداران کمک کنیم تا بتوانند دام خود را در چرخه تولید نگهداری کنند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال های عادی تنها در فصل کوچ عشایر در فروردین ماه و در زمستان نیز در سه تا چهار ماه بعضا علوفه دستی به دامداران اختصاص می یافت اما در سال جاری حتی در فصل بهار نیز بهره برداران، بخش بیشتری از نیاز خوراک دام را با تعذیه دستی جبران کردند.

وی اظهار کرد: در سال ۹۹ بیش از ۱۰۵ هزار تن انواع علوفه بین دامداران استان توزیع شده بود که این میزان حدود ۵۰ درصد نیاز خوراک دام بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید