Iranian Agriculture News Agency

کمبود اعتبار برای لایروبی قنات خراسام شمالی

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: برای لایروبی ، مرمت و باسازی قنات های استان حدود ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و این در حالیست که در سال قبل حدود ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای بخش اختصاص یافت که با این اعتبار ۲۲ رشته قنات لایروبی شد و برای تسریع در اجرای لایروبی باید اعتبار لازم در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار گیرد.

کمبود اعتبار برای لایروبی قنات خراسام شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، سید ابراهیم سیدی مدیر اب و خاک و امور فنی و مهندسی  سازمان جهاد کشاورزی خراسان   شمالی افزود: قنات های استان از سال ۹۲ تا کنون به طور میانگین ۱.۵ بار لایروبی شد به گونه ای که در این مدت ۹۸۵ مورد  لایروبی انجام شد و برخی از قنات استان دو بار تاکنون لایروبی شدند، ولی به دلیل این که هر سه تا پنج سال باید این منابع آبی لایروبی شوند، نیاز به اعتبار شناور در این بخش داریم.

به گفته وی بازسازی  هر یک کیلومتر قنات می تواند تا حدود ۱۵ هزار متر مکعب در سال حجم آبدهی را افزایش دهد.

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی جهاد کشاورزی  با بیان این که قنات های استان آب مورد نیاز ۳۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را در این استان را تامین می کند گفت : قنات ها در همه نقاط استان وجود دارد و  اما  بیشترین قنات در شهرستان های اسفراین، گرمه و جاجرم و مانه و سملقان استقرار دارند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی  کاهش بارندگی و خشکسالی های پیاپی؛ برداشت بی رویه از منابع آب های زیرزمینی و چاه های غیر مجاز و هم چنین انحراف مسیرهایی که آب را به قنات ها منتقل می کرد را  از مهمترین عوامل کاهش آبدهی و مدرگ تدریجی این منابع آبی اعلام کرد.

سیدی افزود: براساس آمار رسمی در استان خراسان شمالی ۶۳۲ رشته قنات دارد و که حدود ۴۰ رشته  قنات خشک و  ۱۵۰ رشته قنات در این استان نیاز به مرمت و بازسازی و لایروبی دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید