Iranian Agriculture News Agency

باغدار شیروانی ۳۰۰ تن سیب درختی در هر هکتار برداشت کرد

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: یک باغدار این شهرستان خراسان شمالی در سال جاری موفق به برداشت ۳۰۰ تن سیب درختی از هر هکتار شدکه ۱۸ برابر بیشر از میانگین استانی است.

باغدار شیروانی ۳۰۰ تن سیب درختی در هر هکتار برداشت کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، مهران حیاتی مدیر جهاد کشاورزی شیروان اظهار داشت: این باغدار شیروانی در سال ۹۷ هم به عنوان باغدار نمونه ملی انتخاب شد که ۱۶۸ تن محصول از سطح باغ خود برداشت کرد و سال گذشته این میزان را به ۲۲۶ تن  در هر هکتار افزایش داد.

وی دلیل برداشت بالای محصول در هر هکتار را توجه و رسیدگی به باغ عنوان کرد و افزود: در سفره درخت باید از همه نوع موادغذایی و کود حیوانیباشد.

وی استفاده به موقع از سم و کود از دیگر دلایل افزایش راندمان تولید محصول دانست.

باغدار نمونه شیروان هم گفت: امسال در هر هکتار بیش از ۳۰۰ تن محصول سیب برداشت کردم که این میزان از ۲ هزار و ۵۰۰ اصله درخت درسطح، چهار هکتار باغ بود.

هادی مکتبدار گفت: بخشی از سیب های برداشت شده به کشورهای پاکستان و روسیه صادر و بخشی دیگر هم  به سردخانه‌ها یا به میوه فروشی ها تحویل شده است.

وی در خصوص روش آبیاری باغ سیب خود اظهار داشت: روش آبیاری باغ به صورت قطره ای است اما  در زمان برداشت محصول، از آب سد بارزو استفاده می شود که میزان آب مصرفی در هر هکتار هشت هزار مترمکعب است.

وی گفت: از روش تبخیر آب و رطوبت در باغ برای شادابی درختان استفاده می شود و علاوه بر این علف های هرز در پای درختان ریخته می شود که نور خورشید به صورت مستقیم به قسمت پایین درخت برخورد نکند.

مکتبدار خواستار تامین نهاده های کشاورزی با قیمت پایین به باغداران شد و گفت: گرانی نهاده ها موجب کاهش انگیزه در تولید محصول می شود.

باغ این کشاورز در روستای خانلق از توابع بخش مرکزی قرار دارد که شامل چهار هکتار باغ سیب، سه هکتار باغ انگور و یک هکتار فضای باز است که به گفته خودش طی ۳۰سال فعالیت ۱۹ بار به عنوان کشاورز نمونه در سطح شهرستانی، استانی و ملی شده است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شیروان سطح کل باغ های سیب این شهرستان، هزار و ۹۵۲ هکتار است که ارقام پاییزه آن شامل شیخ امیری، پایه رویشی و غیره است که سال قبل میانگین تولید در هر هکتار ۲۵ تن بود که امسال به دلیل سرمای بهاره به ۲۰ تن در هکتار کاهش داشته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید