Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان خراسان شمالی تمایلی برای توقف کشت برنج ندارند

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: هیچ محصولی به اندازه برنج، برای کشاورزان استان سوددهی ندارد از این رو آنها تمایلی برای توقف کشت این محصول را ندارند.

کشاورزان خراسان شمالی تمایلی برای توقف کشت برنج ندارند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبداله یوسفی گفت: خراسان شمالی، از استان هایی است که کشت برنج، ممنوع اعلام شده و سیاست ما، اجرای این مصوبه است و در این زمینه، خدماتی به برنج کاران، از جمله کود، سم و وام داده نخواهد شد.

وی افزود: یکی از علت هایی که ممنوعیت کشت برنج در سال اول، یعنی در سال گذشته محقق نشد، این است که بارندگی ها مناسب بود و آب سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان، رهاسازی شد و آب به میزان مناسب و بدون محدودیت در دسترس کشاورزان بود.

وی گفت: در بخشی از زمین ها که زیر کشت برنج است، زه آب بالا است و کشت دیگری قابل انجام نیست از طرفی، به لحاظ اقتصادی، هیچ محصولی قابل رقابت با برنج نیست از این رو کشاورزان تمایلی به توقف کشت آن ندارند. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: البته در صورتی که الگوی کشت ابلاغ و الزامی شود، با کسانی که الگو را رعایت نکنند برخورد خواهیم داشت.

یوسفی افزود: امسال، در فصل بهار بارش ها خوب بود و رهاسازی از آب سد شیرین دره، هم تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه داشت، از این رو پیش بینی می شود حدود ۹۰۰ هکتار کشتزار استان زیر کشت برنج قرار گیرد.

وی افزود: کشت برنج، به شکل کنترل شده در جایی که زه آب بالا است و آب کافی موجود است در حد ۵۰۰ هکتار منطقی است، می شود برای سال آتی، مناطقی که امکان کشت دارد مشخص شود و با کشت برنج در مابقی زمین ها، به طور رسمی مانع شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: شرکت آب منطقه ای با اعمال محدودیت ها در آب و ما هم در خوداری در خدمات دهی، تلاش داریم تا میزان کشت برنج را در سال آتی، کاهش دهیم.

به گزارش ایانا، خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید