Iranian Agriculture News Agency

افزایش جمعیت سن گندم در خراسان شمالی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: جمعیت سن گندم در اماکن زمستان گذران این آفت نسبت به سال زراعی گذشته افزایش یافته است و به همین علت باید کشاورزان اقدام به سمپاشی گندمزارها کنند.

افزایش جمعیت سن گندم در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدرضایی افزود : با توجه به بارش باران و رطوبت فراوان در فروردین امسال بیماری ها و آفات بیشتری در سطح مزارع ایجاد می‌شود که هم اکنون کشاورزان برای کنترل آن باید سمپاشی کنند.

وی گفت: در مناطق زمستان گذران تعداد سن مادری در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش یافته  که باید سن مادری در دو مرحله سم پاشی شود زیراکه اگر در اردیبشهت ماه تبدیل به پوره سن  شود خسارت زیادی به غلات وارد خواهد کرد.

رضایی اظهار کرد: آفت سن مادر در کمیت مزارع اثر می گذراد اما سن پوره علاوه بر کمیت در کیفیت گندم و در نهایت آرد نیز موثر است که به اصلاح آرد را تلخ خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون کشاورزان مناطق اسفراین، بخش هایی از بجنورد،  سنخواست و بخش های از مانه و سملقان باید با این آفت مبارزه کنند گفت: در صورت تبدیل به پوره خسارت زیادی به مزارع وارد خواهد شد.

رضایی با اشاره به عملیات موفقیت‌آمیز مبارزه و کنترل آفت سن در سال زراعی گذشته گفت: سن گندم آفتی که در مبارزه آن از توان بخش خصوصی با توصیه کارشناسان بخش دولتی استفاده می شود.

رضایی افزود: آفت سن از برگ، جوانه، ساقه، سنبله و دانه های گندم و جو تغذیه کرده و به مزارع خسارت می زند و باعث افت شدید محصول می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:  کشاورزان در سال گذشته  در سطح ۹ هزار و ۸۸۰ هکتار با سن گندم به موقع مبارزه کردند،

وی در بخش دیگری از سخنانش بر مبارزه با زنگ زرد گندم نیز تاکید کرد و گفت: زمانی که برگ پرچم غلات ظاهر می شود بهترین موقع برای سمپاشی است، کشاورزانی که در مناطق گرم و مرطوب غلات کشت کرده اند هم اکنون باید نسبت به این آفت اقدام کنند.

رضایی اظهار کرد: کشاورزان باید از سم مخصوص زنگ زرد یا زردی برای مبارزه استفاده کنند و اگر هم اکنون اقدام به آن نکنند عملکرد تولید در واحد سطح بسیار کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید