Iranian Agriculture News Agency

دکتر یوسفی خبر دار:

افزایش 29 درصدی تولید عسل در خراسان شمالی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از افزایش 29 درصدی تولید عسل در این استان خبر داد.

افزایش 29 درصدی تولید عسل در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، دکتر عبدالله یوسفی گفت: اهمیت بالای زنبور داری در کشور موجب شده سالانه سرشماری زنبورها برای بررسی اطلاعات تولید ، اشتغال زنبور دارها و تولید کنندگان عسل و فرآورده های آن با حساسیت ویژه ای دنبال شودکه این اتفاق  درسال جاری نیز به صورت همزمان با سراسر کشور درخراسان شمالی انجام شد.

وی افزود: براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع مدیریت داده های کشاورزی در سال جاری تعداد افراد شاغل درحرفه زنبور داری در این استان 1955 نفر وتعداد کلنی ها شمارش شده 200970 کلنی می باشد که از این تعداد کلنی مقدار 2875 تن عسل تولید گردیده است.

دکتر یوسفی گفت: در مقایسه با سال گذشته به لحاظ تعداد بهره بردار 17%، تعداد کلنی 14%، تولید عسل29%، و سایر محصولات جانبی زنبور عسل شامل گرده ، موم ، بره موم، ژل رویال و زهر زنبور عسل  71% در استان افزایش داشتیم.

وی افزود: سال گذشته در استان 2220 تن عسل تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 29 درصد افزایش داشته است.

وی میانگین تولید عسل از هر کلنی زنبور عسل را در سال جاری 14/3 کیلوگرم ذکر کرد

 و گفت: سال گذشته  به ازای هرکلنی 12/4 کیلوگرم  عسل تولید شد که میانگین تولید هرکندو نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش داشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی علت افزایش تولید را شرایط مناسب بارندگی ،مدیریت صحیح زنبورستانها و اصلاح نژاد زنبورستان ها عنوان کرد.

وی گفت: خراسان شمالی به لحاظ شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی در سال 97 از نظر میزان تولید عسل رتبه نوزدهم و از نظر میانگین تولید به ازای هر کلنی (بهره وری) رتبه هفتم کشوری و از نظر تعداد کلنی رتبه پانزدهم را کسب نموده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید