Iranian Agriculture News Agency

بالا بودن بار میکروبی شیر فله در سوپرمارکتی‌های خراسان شمالی

مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی از بالا بودن ‏بار میکروبی شیر فله در سوپرمارکتی‌های این استان خبر داد‎. ‎

بالا بودن بار میکروبی شیر فله در سوپرمارکتی‌های خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی؛ ابراهیم تقوایی با اشاره به اینکه این اداره کل بر روی شیرهای جمع‌آوری‌شده در مراکز جمع‌آوری شیر و لبنیات‌فروشی‌ها نظارت دارد، بیان کرد: فروش شیر فله در سوپرمارکتی‌ها ممنوع است، اما متأسفانه برخی از سوپرمارکتی‌ها در این استان اقدام به فروش شیر فله می‌کنند که با بررسی‌های صورت گرفته در این مکان‌ها مشخص‌شده که بار آلودگی شیر در این مراکز عرضه بالا بوده است.

وی بابیان این مطلب که با بررسی‌های انجام شده بار میکروبی شیر فله در برخی از لبنیات‌فروشی‌ها نیز بالا بوده اما این میزان در سوپرمارکتی‌ها بالاتر است، و با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این اداره کل در ارتباط با شیراز زمان دوشش تا تحویل آن به مراکز جمع‌آوری شیر است، گفت: درواقع آموزش‌های لازم به دامداران در ارتباط با دوشش شیر و اینکه در آن زمان چه نکاتی را رعایت کنند تا بار میکروبی شیر افزایش نیابد، ارائه‌شده است.

وی افزود: به دامداران اعلام‌شده در واحد تولیدی خود یک یخچال داشته باشند که از زمان دوشش شیر تا زمان تحویل، شیر جمع‌آوری‌شده در یخچال نگهداری شود که بار میکروبی آن افزایش نیابد، اما دامداران به این موضوع توجهی نکرده‌اند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اگر دمای هوا از ۱۴ درجه سانتی‌گراد بیشتر باشد این امر موجب می‌شود تا بار میکروبی شیر به‌صورت تصاعدی بالا رود و بعد از گذشت  پنج ساعت بار میکروبی شیر آن‌قدر بالا می‌رود که شیر خراب می‌شود و باید معدوم شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن خودروهای جمع‌آوری شیر نیز باید به تانکرهای دوجداره مجهز باشند و در مراکز جمع‌آوری شیر نیز نمونه‌گیری‌های لازم انجام می‌شود.

مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی تأکید کرد: مردم از خرید شیر فله خودداری کنند و از شیرهای پاستوریزه که عاری از هرگونه میکروب و یا عوامل بیماری‌زا است، استفاده کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید