Iranian Agriculture News Agency

خراسان شمالی رتبه نخست بهره‌وری پیله کرم ابریشم در کشور را کسب کرد

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده، نوغانداران استان پارسال رتبه نخست بهره‌وری پیله کرم ابریشم در کشور را کسب کردند و در شاخص تولید نیز در جایگاه چهارم قرار گرفتند.

خراسان شمالی رتبه نخست بهره‌وری پیله کرم ابریشم در کشور را کسب کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، علیرضا صادق مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه نوغانداران استان پارسال ۲۴۳ تن پیله تر کرم ابریشم تولید کردند، اظهار داشت: میانگین تولید این محصول در استان ۴۲.۵ کیلوگرم و کشور ۳۷.۵ است که استان در این خصوص ۱۷.۵ درصد از کشور بالاتر است.

وی با بیان اینکه سه هزار و ۸۱۲ نفر از جامعه روستایی این خطه به فعالیت نوغانداری مشغول هستند، گفت: نوغانداران استان در سال گذشته پنج هزار و ۶۰۲ جعبه نوغان که شامل ۱۲ درصد جعبه های توزیع شده در سطح کشور می شد، تحویل گرفتند.

وی بر تکمیل زنجیره نوغانداری در سطح استان تاکید کرد و افزود: هم اینک در این زمینه در مرحله تکمیل زیر ساخت ها هستیم که مهم ترین آن نیز توزیع و کاشت نهال اصلاح شده توت است که این زنجیره را تقویت خواهد کرد.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲۳ هزار و ۵۰۰ اصله نهال اصلاح شده توت در بین نوغان‌داران این استان به منظور توسعه توتستان‌ها توزیع شد.

صادق اظهار داشت: هم اکنون با بخش خصوصی نیز برای تولید ۵۰ هزار اصله نهال اصلاح شده توت در مرحله اول انعاد قرارداد هستیم تا با کاشت آن بتوانیم به یکی از قطب ها پرورش کرم ابریشم در کشور تبدیل شویم.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: نوغان داری فعالیت جانبی در کنار سایر فعالیت های کشاورزی است که در یک دوره کوتاه مدت در راستای انگیزه اقتصادی و ایجاد اشتغال نیروی کار در روستا انجام می شود که این حرفه در این خطه سابقه طولانی دارد.

وی اظهار داشت: در این خطه فعالیت هایی از جمله از قبیل قالی بافی، بافت تابلو فرشٰ، پشتی ترکمن و سایر دست بافته های داری انجام می شود.

صادق با بیان اینکه نوغان داری فعالیتی زوده بازده است افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی توزیع جعبه نوغان در این استان معمولا در فروردین انجام می شود که این فعالیت ۴۰ تا ۴۵ روز طول خواهد کشید.

 وی اظهار داشت: بیشترین فعالیت حرفه نوغان‌داری به ترتیب در شهرستان های مانه و سملقان، راز و جرگلان و بجنورد است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید