Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی خبر داد:

تشدید نظارت و کنترل بر توزیع ،عرضه و نگهداری فراورده های خام دامی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان

با توجه به فرارسیدن نوروز 1401 و لزوم آگاهی عموم مردم از خدمات گسترده دامپزشکی، نشست مطبوعاتی مدیرکل و معاونین اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با موضوع طرح تشدید نظارت و کنترل بر توزیع ،عرضه و نگهداری فراورده های خام دامی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان 1401 در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

 تشدید نظارت و کنترل بر توزیع ،عرضه و نگهداری فراورده های خام دامی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در نشست خبری گفت: انجام واکسیناسیون و سایر اقدامات پیشگیرانه سبب شد تا امسال کانون بیماری های دامی در استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۳ درصد کاهش یابد.

دکتر حمید رمضانی افزود: در سال جاری ۱۶۶ کانون بیماری دام در استان شناسایی شده است که این رقم در مدت مشابه پارسال ۲۹۱ کانون گزارش شد.

وی افزود: امسال هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نوبت واکسیناسیون دام علیه ۱۲ بیماری انجام شده است که از این تعداد ۲ میلیون نوبت واکسیناسیون دام علیه بیماری مشترک انسان و دام بوده و ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نوبت در زمینه بیماری اختصاصی دام انجام شده است.

دکتر رمضانی به بیماری اختصاصی دامی تب برفکی نیز اشاره کرد و ادامه داد: شیوع این بیماری طی چند سال اخیر در استان زیاد بوده و خسارت های زیادی را به دامداران وارد کرد اما میزان شیوع این بیماری طی امسال خوشبختانه به شدت کاهش یافته و فقط حدود ۴ کانون از این بیماری طی امسال دیده شد.

وی با اشاره به اینکه ۴۲ درصد از این خدمات با مشارکت بخش خصوصی به دامداران استان داده شده است افزود: آمادگی داریم تا سهم بیشتری از این خدمات رسانی به بخش خصوصی واگذار شود.

دکتر رمضانی خدمات رسانی به عشایر را از رسالت های مهم دامپزشکی عنوان کرد و افزود: امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام عشایر استان علیه بیماری های مختلف زیر پوشش طرح واکسیناسیون قرار گرفتند.

وی گفت: امسال ۶۲۲ مورد بازدید و مراقبت فعال در زمینه ۲ بیماری دامی انجام شد و در آن، کارشناسان ما با حضور در روستا وضعیت بیماری ها را بررسی می کنند، مراقبت فعال در زمینه بیماری تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک انجام می شود.

دکتر رمضانی با اشاره به اینکه نظارت بر کشتارگاه های دام و طیور از برنامه های مهم این اداره کل است گفت: دامپزشکی استان امسال ۱۰۶ هزار لاشه دام سبک و سنگین در کشتارگاه های دام  بازدید کرده همچنین بر سلامت کشتار ۱۲ میلیون قطعه طیور نظارت داشته است.

وی خاطرنشان کرد: امسال سه هزار و ۸۰۰ تن گوشت قرمز و 2200 تن طیور کشتار شده که از این میزان  ۲۵ هزار تن گوشت مرغ،۲۲۱ تن گوشت قرمز غیربهداشتی و ۸۴ هزار قطعه مرغ غیربهداشتی در کشتارگاه های استان از چرخه مصرف خارج  و معدوم شد.

دکتر رمضانی گفت: در سال جاری ۴۸ هزار مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده های خامی انجام شده است که این بازدیدها در این مدت سبب ارجاع۱۱۰ فقره تخلف در زمینه های مختلف به مراجع قضایی شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه ۲۲۸ کانون  بیماری طیور در استان شناسایی شده است گفت: امسال بیماری نیوکاسل در سه واحد از مرغداری استان منجر به معدوم سازی مرغ ها شد. 

وی با اشاره به اینکه امسال میزان جوجه ریزی در سالن های مرغداری استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد افزایش یافت گفت: در ۱۱ ماهه امسال ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده است این رقم در مدت مشابه پارسال هشت میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه بوده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشد و خراسان شمالی جزء استانهای پاک است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: 26 گروه دامپزشکی استان شامل ۹ گروه ثابت و ۱7 گروه سیار در آستانه نوروز بازار عرضه فرآورده های خام دامی را رصد و نظارت می کنند.

علی اکبر دلیرصحرایی خاطرنشان کرد: طرح تشدید کنترل و نظارت های بهداشتی استان به مناسب فرا رسیدن نوروز و ماه مبارک رمضان از نیمه اسفند ماه آغاز شده و تا پایان ماه مبارک ادامه دارد.

وی افزود: در این طرح دو ماهه، ۵۲۲ گروه روز ثابت و یکهزار و یک گروه روز سیار در قالب 17 گروه سیار و 9 گروه ثابت رای ارائه خدمات دامپزشکی فعال هستند و هدف از این طرح تشدید نظارت بر توزیع، نگهداری و عرضه و حمل و نقل فرآورده خام دامی به دلیل همزمان شدن عید نوروز و ماه مبارک رمضان است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در این زمینه شبکه ها و پست های دامپزشکی استان از ساعت هشت تا ۲۰ آماده ارائه خدمات نظارتی و بهداشتی به صورت رایگان هستند.

دلیرصحرایی با اشاره به اینکه در آستانه نوروز فعالیت دوره گردها دور از انتظار نیست گفت: از مردم انتظار می رود به هیچ عنوان فرآورده های خام دامی مورد نیاز را از دوره گردها تامین نکنند، مردم اقلام مورد نیاز را از فروشگاه ها و مراکز مجاز تهیه کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی یادآور شد: همچنین توصیه می شود مردم از خرید گوشت چرخ شده آماده و یا گوشت مرغ از قبل قطعه شده به جد خودداری کنند.

وی با اشاره به اجرای ماده ۱۹ آیین نامه نظارتی بهداشتی دامپزشکی در استان گفت: بر اساس این آیین نامه ارتباط مالی میان کارفرما و مسوول فنی و بهداشتی مستقر در کشتارگاه ها و سردخانه ها و سایر صنایع مرتبط با فرآورده های دامی قطع شد تا هرگونه چشم پوشی بر روی نواقص بهداشتی در این مکان ها از بین برود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در این استان ۴۸ نفر مسوول فنی و بهداشتی در کشتارگاه ها و سردخانه ها مستقر هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خرید ماهی قرمز در آستانه نوروز گفت: مردم ماهی قرمز را از مراکز دارای مجوز خریداری کنند و برای جلوگیری از شیوع کرونا، ماهی قرمز را در ظرف های یکبار مصرف به منزل انتقال دهند و این ظرف ها را معدوم کنند. 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: از مردم انتظار می رود ماهی قرمز را در آب رودخانه و نهرها رها نکنند و آن را در استخرها و یا سایر مکان هایی که شهرداری ها پیش بینی می کنند، رهاسازی کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید