Iranian Agriculture News Agency

بهره‌برداران کشاورزی خراسان شمالی ۱۱ هزار نفر روز آموزش دیدند

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: بهره‌برداران کشاورزی استان در بخش‌های مختلف این حوزه تولیدی ۱۱ هزار نفر روز آموزش دیدند که این کلاس های آموزشی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

بهره‌برداران کشاورزی خراسان شمالی ۱۱ هزار نفر روز آموزش دیدند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، جلیل علوی بر بهره وری آب در حوزه کشاورزی تاکید کرد و گفت: با توجه به خشکسالی ها و کاهش بارندگی و همچنین نبود باران به موقع در این بخش بهره برداران برای استفاده بهینه از منابع‌ آبی یکهزار و ۳۹۰ نفر روز آموزش دیدند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر تفاهم نامه ای با نیروهای مسلح استان نیز اشاره ای کرد و افزود: در این زمینه سربازان علاقه مند در بخش های کشاورزی برای فرا گرفتن مهارت آموزش می بینند که حدود هفت هزار نفر روز از آموزش ها برخوردار شدند.

علوی اظهار داشت: برگزاری دوره های آموزشی برای سربازان در زمینه های مختلف از جمله پرورش قارچ، نگهداری مرغ و طیور، دامپروری و سایر موارد است که بعد از آموزش گواهی نامه مهارت نیز دریافت خواهند کرد.

وی هدف از آموزش سربازان را مهارت آموزی، فراهم کردن ایجاد اشتغال در بخش های مرتبط با کشاورزی عنوان کرد و گفت: برخی از سربازان فرزندان کشاورز هستند که می توانند از این فرصت استفاده کنند و با فرا گرفتن مهارت در دوران سربازی بعد از پایان این دوره برای خود کسب و کار و درآمد ایجاد کنند.

 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان شمالی به شبکه آموزش کشاورزی نیز اشاره کرد و اظهار داشت:‌ سامانه تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی به صورت ملی است و تمامی بهره برداران و کارشناسان به این سامانه دسترسی دارند و می توانند از داده ها و اطلاعات که دانش روز در بخش کشاورزی است استفاده کنند.

علوی به راه اندازی مرکز تلفن (کال سنتر) برای برقراری ارتباط مستقیم محققان بخش کشاورزی با بهره برداران نیز اشاره کرد و گفت: کشاورزان می توانند برای گرفتن پاسخ سوالات فنی با شماره ۰۲۱۷۲۹۵۷۰۰۰  تماس بگیرند و محققان مرتبط آنان را راهنمایی خواهند کرد و در این زمینه دانش روز به آنان انتقال داده خواهد شد.

وی افزود: امسال ۱۴۲ دوره آموزش مجازی به صورت ملی برای کارشناسان و کشاورزان خبره و پیشرو و سایر بهره برداران نیز برگزار شد که اطلاعات و دانش بخش کشاورزی در این دوره ها نیز به بهره برداران انتقال داده شد.

علوی افزود: علاوه بر این آموزش ها این مرکز با سازمان جهاد کشاورزی نیز برنامه های آموزشی و ترویجی در قالب روز مزرعه و هفته انتقال یافه های تحقیقاتی برای بهره برداران کشاورزی نیز برگزار می کند، در برنامه روز مزرعه، آموزش اصلی توسط کشاورز پیشرو و با مشارکت محققان مرکز تحقیقات است و در برنامه هفته انتقال یافته های تحقیقاتی پژوهشگران مرکز تحقیقات آخرین یافته های تحقیقاتی خود را در مزرعه و ایستگاه‌های تحقیقاتی در اختیار بهره برداران قرار می دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به طرح سنجش مهارت نیز اشاره ای کرد افزود: برخی از جوانانی که نتوانسته اند در دوران متوسط دیپلم خود را بگیرند و مدعی یک مهارت هستند به این مرکز معرفی خواهند شد، از این افراد با توجه به مهارت آنان آزمونی گرفته می شود که پس از کسب نمره قبولی به آموزش و پرورش برای دادن مدرک معرفی خواهند شد که در این راستا امسال ۴۳۶ نفر در حوزه ها مرتبط با بخش کشاورزی توانستند این مدرک را دریافت کنند.

علوی به برنامه های مشترک اجرا شده با سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز اشاره کرد و افزود: در طرح محقق معین محققان در بیش از ۳۰ مرکز جهاد کشاورزی در سطح استان حضور خواهند یافت و با مسوول پهنه ارتباط مستقیم خواهند داشت در این طرح از مسوول پهنه خواسته می شود که نیاز ها و مشکلات کشاورزی پهنه خود یا سایر موارد را احصا کنند و برای رفع مشکل با کارشناسان و محققان در این خصوص تبادل نظر داشته و از توصیه های فنی لازم برخوردار خواهند شد.

وی گفت: در این طرح، محققان معین ۱۹ نفر حضور دارند که هر محقق بیش از  ۱۵ هزار  هکتار از سطح مساحت استان را پوشش خواهد داد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: سال گذشته حدود ۶ هزار نفر روز دوره آموزشی ضمن خدمت برای کارکنان زیر مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان نیز برگزار شد. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید