Iranian Agriculture News Agency

برگزاری جلسه کارگروه تخصصی مرحله داشت کلزا در خراسان رضوی

جلسه کارگروه تخصصی مرحله داشت کلزا با حضور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ، مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی، مدیر حفظ نباتات استان ، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استان ، کارشناس صندوق بیمه محصولات کشاورزای استان، عضو هیئت مدیره شرکت کشاورزی رضوی،عضو هیئت مدیره شرکت کشاورزی رضوی و کارشناس دانه های روغنی سازمان برگزارشد.

برگزاری جلسه کارگروه تخصصی مرحله داشت کلزا در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، در این جلسه کارشناس دانه‌های روغنی سازمان  آخرین سطوح کاشت و سبز کلزا  را  7 هزارو 355  هکتار اعلام کرد.

معاون  بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز  اظهار داشت: در مهرماه میانگین بارندگی استان 0.4 میلیمترودر آبان 5.6 میلمتر بوده که در مقایسه با سال گذشته میزان بارندگی 71 درصد منفی می باشد.

غلامحسین ساربان افزود:  در ارتبا ط با کلزا براساس گزارش ستاد عالی زراعت  جزء استان‌هایی هستیم که به 50 درصد تعهد خود رسیده است و وضعیت رضایت بخشی داریم  که باید مراقبت کنیم تا سطوح سبز تا برداشت حفظ و عملکرد مطلوبی از مزارع داشته باشیم.

وی  همچنین در خصوص وجود کود سولفات آمونیوم در حد کافی در استان، بازدید از مزارع خسارت دیده بصورت گروهی، الویت اول داشت کلزا  وبصورت ویژه کنترل علفهای هرز و....مطالبی را بیان کرد.

کارشناس صندوق بیمه نیز  سطح بیمه کلزا را بمیزان 5 هزارو 730   هکتار اعلام کرد  که نسبت به سال گذشته  رشد خوبی داشته است.

سوقندی افزود: تاکنون در سطح 357 هکتار خسارت پرندگان و 70 هکتار خسارت سرما زدگی، در هفته سوم مهر ماه  بوده است که درصد خسارت در دست بررسی است.

عضو هیئت مدیره شرکت کشاورزی رضوی نیز با تشکر از هماهنگی  و کار گروهی  خوب انجام شده در کشت کلزا مرحله سخت کار را نگهداری و حفظ مزارع تا برداشت دانست.

 اورعی گفت: با برنامه ریزی دقیق و نظارت و کنترل عملیات داشت  میتوان به عملکرد  مطلوبی در واحد سطح در کلزا رسید  و از هم اکنون نیز باید بفکر برداشت و مدیریت خرید دانه کلزا  باشیم.

فاطمه حلاج نیا  مدیر حفظ نباتات نیز در این جلسه  به رصد ودریافت گزارشات هفتگی وضعیت کنترل علفهای هرز و آفات در مزارع کلزااز شهرستانها اشاره کرد و اعلام کرد: در زمینه سموم علفکش برای مزارع گندم و کلزا مشکلی نداریم و در حد نیاز موجود است.

مدیر عامل شرکت کشاورزی رضوی در جمعبندی ،ضمن ابراز خرسندی از رضایت بخش بودن سطح کشت استان در مقایسه با سایر استانهای سردسیری گفت: اعلام قیمت تضمینی کلزا  نتوانست امید را به رغبت کشت و توسعه زراعت کلزا برگرداند اما بعد از سال در بازار رقابت کلزا جایگاه خود را پیدا خواهد کرد و ما هم مصمم هستیم در میدان رفابت به بهترین نحو مدیریت و خرید بهتری را داشته باشیم.

صادقی افزود: با توجه به کمبود کارشناس در اکثر شهرستانها رایزنی لازم با تظام مهندسی  جهت تامین کارشناس بومی مورد نیاز و پرداخت حق الزحمه  ، بصورت درصدی از افزایش عملکرد محصول،  را دنبال می‌کنیم که این کارشناسان باید با کارگروه تخصصی در شهرستانها عجین شده و زیر نظر کارگروه  فعالیت نموده و توصیه ها ی فنی و اجرایی  را با حضور در مزرعه  و ارتباط مستقیم  به کشاورزان انعکاس دهند  و براجرای آن نظارت کنند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید