Iranian Agriculture News Agency

برنامه‌ریزی توسعه مرغ نژاد آرین در استان خراسان رضوی

نشست بررسی برنامه عملیاتی و برنامه ریزی برای توسعه مرغ نژاد آرین در استان خراسان رضوی با حضور ریاست سازمان و معاونت امور دام و تعدادی از تولید کنندگان بخش طیور ومجری طرح توسعه مرغ آرین کشور به صورت وبینار برگزار شد.

برنامه‌ریزی توسعه مرغ نژاد آرین در استان خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، رییس سازمان جهاد کشاورزی در این نشست با بیان اهمیت برنامه ریزی برای توسعه تولید مرغ آرین گفت: پیرو اعلام برنامه ریزیهای وزارت برای توسعه جوجه ریزی مرغ آرین در برنامه تولید مرغ کشور به صورت تحقق 50 درصد در سال 1399 تا 1400 و به صورت 100 درصد در سال 1401 اقدام به تدوین برنامه عملیاتی استان کردیم.

محمدرضا اورانی افزود: بنا شده است 350 هزار قطعه مرغ مادر در سال 99 و 70 هزار قطعه در سال 1400 تولید نماییم . وی گفت:در این راستا اولویت با مرغ مادری های موجود و زنجیره های تولید مرغ موجود و در حال ایجاد است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: یک میلیون و هفتصد هزار قطعه جوجه ریزی گوشتی برای سال 99 و 45 میلیون قطعه برای سال 1400 برنامه تولید داریم.

وی اضافه کرد: در این راستا اولویت با زنجیره های تولید و در حال ایجادو مرغداری های با رتبه مکانیزاسیون بالا است.

محمد رضا اورانی اظهار کرد: شرایط برای تبدیل واحد های مرغ گوشتی و پرورش پولت (دارای شرایط مطلوب) به مرغ مادر آرین و همچنین صدور پروانه تاسیس واحد جدید با افزایش ظرفیت مرغ مادر آرین فراهم گردیده است و مشوق‌های لازم مانند تامین تمامی نهاده ها ،تخفیف 50 درصد بیمه، اعطای مبلغ 20 هزار تومانتسهیلات برای هر قطعه جوجه و مرغ مادر آرین و تامین واکسن و داروی دولتی در این خصوص قطعی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گفت: برابر برنامه ریزی انجام شده اولویت مشارکت در طرح با شرکت های مرغ مادر و زنجیره‌های تولید استان بوده و بنابراین تمامی شرکت های مرغ مادر و زنجیره های تولید که متقاضی مشارکت در این طرح هستند تا پایان وقت اداری 24 شهریور ماه فرصت دارند جهت اعلام درخواست و عقد قرارداد به مدیریت امور طیور مراجعه کنند.

لازم به ذکر است مرغ آرین تنها نژادی است که کشور پرورش مرغ لاین این نژاد را در اختیار دارد و لذا با توسعه این نژاد در تولید مرغ گوشتی هیچ گونه وابستگی به واردات برای تأمین جوجه گوشتی نخواهیم داشت و تمام زیر ساخت لازم برای پرورش مرغ اجداد و مرغ مادر و جوجه کشی های لازم در استان فراهم است.

از سری خصوصیات این نژاد، تولید مرغ با سایز استاندارد و مطلوب بازار و با توده چربی کمتر در لاشه و امکان تولید در مدت زمان محدود در فارم پرورش است و تولید کنندگان امکان پرورش بیش از سه دوره در سال را خواهند داشت. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید