Iranian Agriculture News Agency

کاهش 50 درصدی مصرف آب در کشت خربزه

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: استفاده از سیستم‌های اصلاح آبیاری، باعث شده تا خربزه در دسته محصولات پر آب‌خواه قرار نگیرد و مصرف آب در کاشت این محصول 50 درصد کاهش پیدا کند.

کاهش 50 درصدی مصرف آب در کشت خربزه

حمید حاجی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: سطح زیر کشت خربزه در استان خراسان رضوی 23 هزار هکتار است، این محصول در شهرستان‌های تربت جام، تایباد و مشهد تولید می‌شود. تربت جام رتبه اول را در کشت خربزه دارد.

وی افزود: ارقام خاتونی، خربزه‌های بومی که کشاورزان بذرگیری می‌کنند و خربزه مشهدی(جیم‌آباد) در استان کشت می‌شود. رقم غالب از میان ارقام، خربزه خاتونی است. در خراسان رضوی به‌غیر از خربزه، طالبی نیز کشت می‌شود اما کشت ملون در استان نداریم، این محصول بیشتر در استان‌های جنوبی است و یک میوه خارج از فصل محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت سر مزرعه بستگی به خربزه‌های درجه یک و دو دارد. در حال حاضر خربزه درجه یک به‌ازای هر کیلوگرم 10 هزار تومان است. همچنین هزینه حمل‌ونقل با توجه به بازار مصرف که در کدام استان باشد متفاوت است. در بیشتر مواقع برای خسارت کمتر به خربزه؛ حمل‌و‌نقل از طریق نیسان انجام و به‌ازای هر کیلوگرم هزار تومان محاسبه می‌شود، اما با کامیون هزینه کمتری دارد.

حاجی نژاد اضافه کرد: میزان تولید خربزه در استان 25 تن در هکتار است که معادل 570 هزار تن در سال است. بالغ‌بر 50 درصد خربزه تولیدی استان به تهران و سایر استان‌ها صادر می‌شود و مابقی برای مصرف داخل استان است.

مدیر زراعت استان خراسان رضوی یادآور شد: برخی خربزه را در دسته محصولات پر آب‌خواه قرار می‌دهند، اما در حال حاضر با شیوه‌های کاشت جدید که کشاورزان به کار گرفته‌اند، مصرف آب در خربزه 50 درصد کاهش پیدا کرده است. اصلاح سیستم‌های آبیاری با روش‌هایی از قبیل مالچ پلاستیکی و کشت نشایی از اقداماتی است که باعث شده خربزه نسبت به تولیدی که دارد محصولی پر آب‌خواه نباشد.

وی اضافه کرد: کاشت خربزه از اواخر اسفند و اوایل فروردین‌ماه آغاز می‌شود، اول تیرماه خربزه نوبرانه به بازار می‌آید و اواخر شهریورماه نیز پایان برداشت خربزه است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید