Iranian Agriculture News Agency

تولید 34 هزار و 822 تن گیلاس در خراسان رضوی

کارشناس میوه‌های سردسیری سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی از تولید سالانه 34 هزار و 822 تن گیلاس در این استان خبر داد.

تولید 34 هزار و 822 تن گیلاس در خراسان رضوی

مرتضی سعیدی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: پنج هزار و 800 هکتار از اراضی استان خراسان رضوی زیر کشت گیلاس رفته است و از این میزان پنج هزار و 522 هکتار بارور و 278 هکتار غیربارور است.

وی گفت: تولید سالانه گیلاس در استان 34 هزار و 823 تن و عملکرد در هکتار 6 هزار و 300 کیلو است.

وی ادامه داد: باغ‌های گیلاس استان به ترتیب در شهرستان‌های‌ گلبهار با سطح زیر کشت هزار و 350 هکتار، طرقبه شاندیز هزار و 315 هکتار، چناران 675 هکتار، زبرخان 490 هکتار، نیشابور 400 هکتار، قوچان 250 هکتار و کوهسرخ 215 هکتار؛ قرار دارد.

وی در خصوص ارقام قابل کشت گیلاس توضیح داد: ما در استان ارقام زودرس، میان‌رس و دیررس داریم. ارقام شاندیز، عطار و عدلی از ارقام زودرس هستند که مرکز تحقیقات کشاورزی بعد از بررسی‌های لازم این ارقام را معرفی کرد. این ارقام به‌ترتیب در هفته‌های دوم، سوم و چهارم اردیبهشت‌ماه به ثمر می‌رسند. در ارقام میان‌رس سیاه مشهد، سامبرست، بینگ و استلا را داریم که از خردادماه میوه‌ می‌دهند. دو رقم دیررس هم داریم که شامل، تکدانه مشهد و سوئیت هارت می‌شود که اواخر خرداد و اوایل تیرماه گیلاس دراد.

وی افزود: برداشت گیلاس حدودا دو ماه زمان‌می‌برد یعنی از هفته دوم اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و تا اوایل تیرماه ادامه دارد.

سعیدی شهری بیان کرد: گیلاس ماندگاری بالایی ندارد و اگر چرخه صادرات طولانی شود، فاسد می‌شود. با توجه به این مسئله درصد بسیار کمی از تولید استان به روسیه صادر می‌شود اما مقدار زیادی در داخل استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا به تهران فرستاده می‌شود.

کارشناس میوه‌های سردسیری سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی بیان کرد: از تولید سالانه گیلاس در استان 90 درصد آن تازه‌خوری و مابقی به کارخانجات برای تهیه کمپوت‌ فرستاده  می‌‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید