Iranian Agriculture News Agency

اجرای عملیات مرمت و بازسازی در ۶۰ درصد از قنوات خراسان رضوی

قنوات منبع تامین آب پایدار ، متوازن و متعادل کننده سفره های آب زیرزمینی بدون مصرف انرژی ودارای اثرات مطلوب زیست محیطی در توسعه پایدار هستند.

اجرای عملیات مرمت و بازسازی در ۶۰ درصد از قنوات خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا درخراسان رضوی، مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این مطلب اظهار داشت:  قنوات با چالشهایی  زیادی مانند  افت سطح آبهای زیرزمینی ناشی از بیلان منفی ،خشکسالی و تغییر اقلیم ،توسعه چاهها همگام با توسعه فن آوری حفاری و پمپاژ تحت حمایت یارانه انرژی ، افزایش هزینه های احیاء و مرمت ق، حفاری چاه بجای قنات وگسیختگی در نظام بهره برداری سنتی روبرو هستند .

جعفر جوادی افزود: بنابر این می بایست بابازنگری در قوانین و دستورالعملهای مرتبط با حفر چاه بجای قنات ، توجه هر چه بیشتر به حریم کیفی وکمی قنوات ،حرکت به سمت بهره گیری از فن آوریهای نوین در احیاء و مرمت قنوات ، افزایش مشارکت مردمی با واگذاری و دخالت مستقیم مالکین و بهره برداران در احیاء و مرمت و مدیریت قنوات ، مهار سیلابهای فصلی و شناسائی حوزه بالا دست قنوات ، احداث سازه های تغذیه ای و حفاظتی  و کنترل توسعه بهره برداری از رودخانه ها در سرشاخه ها  ، این چالشها را کم وبه حفظ واحیاء آن کمک کرد.

وی گفت: استان خراسان رضوی با تعداد 6 هزارو 882  رشته قنات و 17.5درصد از کل قنوات کشور ، رتبه اول را  از نظر تعداد و طول قنوات در بین استانها به خود اختصاص داده است و 12.5 درصد آب برداشت شده از منابع آب زیرزمینی  (معادل500 میلیون متر مکعب) برای مصرف بخش کشاورزی و سطح زیر کشت استان ، از این منبع پایدار و مطمئن تأمین می شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: طول کل قنوات استان حدود 13 هزار کیلومتر می­باشد که در 7 هزارو 800 کیلومتر آن (60درصد طول کل قنوات ) عملیات مرمت وبازسازی انجام شده است.

جعفر جوادی خاطر نشان کرد: احیاء ومرمت قنوات به منظور تامین آب کشاورزی  می تواندنقش بسزایی در زندگی معیشتی  کشاورزان،تثبیت و ایجاد اشتغال ومهاجرت معکوس روستائیان از شهرها به روستاها داشته باشد ، جمعیت بیشتر بهره برداران قنوات در مقایسه با سایر منابع تأمین آب بخش کشاورزی حائز اهمیت است وبه اشتغال زایی بیشتر جامعه کمک می کند.

این مقام مسئول عنوان کرد: وجود قنوات بارز و شاخص مانند قنات قصبه گناباد که  دارای شناسنامه ملی و شهرت جهانی اند ، ارزش و منزلت این میراث مهندسی پیشنیان را بیش ازپیش برای ما محرز نموده که می بایست در حفظ و نگهداری آن حساسیت ویژه ای به خرج دهیم ، علاوه براین  قنوات مزینان داورزن، رهن گناباد و خسروجرد سبزوار نیز دارای ویژه گی های منحصر به فرد خود هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید