Iranian Agriculture News Agency

احتمال حضور میهمانان ناخوانده مزارع خراسان جنوبی در پاییز

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی از پیش‌بینی هجوم آفت ملخ صحرایی در پاییز امسال با حجم بیشتر خبر داد و گفت: امسال نخستین ریزش ملخ‌های صحرایی را در روز‌های آغازین اردیبهشت ماه در نهبندان شاهد بودیم چرا که این مناطق از رطوبت کافی برخوردار بوده و مراتع سرسبز بوده و همه چیز برای فرود ملخ‌های مهاجم فراهم بوده است.

احتمال حضور میهمانان ناخوانده مزارع خراسان جنوبی در پاییز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، مهدی یوسفی گفت: امسال، به دلیل آلودگی سطح وسیعتری از مزارع استان به این آفت نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم.

وی اظهار کرد: با هماهنگی مدیریت بحران استانداری مشکل وسیله نقلیه برای پایش ملخ‌های مهاجم در دو هفته اخیر حل شد.

وی با بیان اینکه اکنون ملخ در حالت پوره نابالغ مهاجر است، افزود: این ملخ‌ها تا پایان هفته و یا چند روز آینده از ایران خارج می‌شوند و مقصد بعدی آن‌ها کشور پاکستان و هندوستان است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به آلودگی ۶۸ هزار هکتار از اراضی استان توسط این ملخ‌ها، گفت: با توجه به گزارشات فائو و سازمان حفظ نباتات این ملخ‌ها دوباره به ایران برمی‌گردند.

یوسفی با بیان اینکه بازگشت این ملخ‌ها را از فصل پاییز خواهیم داشت که باید از اکنون برنامه‌ریزی لازم انجام شود، افزود: بیش از دو میلیارد تومان برای مبارزه با این آفت هزینه کردیم و تاکنون ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار به استان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه این آفت بیشتر شهرستان نهبندان را درگیر کرده است، گفت: در شهرستان نهبندان این آفت کمی وارد مزارع نخل، باغات انجیر و پسته نیز شده که بلافاصله کار مبارزه انجام شد.

 وی افزود: با پیگیری های انجام شده با ریاست سازمان حفظ نباتات، قول داده شد هزینه‌ها جبران و اعتبارات لازم برای مبارزه پاییز نیز تامین شود.

یوسفی بیان کرد: در فصل پاییز، هزینه سموم افزایش خواهد یافت و اگر حمایت نشویم ممکن است ملخ‌ها تا استان‌های مجاور نیز گسترش یابند.

وی با بیان اینکه در طول مبارزه این چند ماهه، مانع از ورود این آفت به استان‌های همجوار شدیم، افزود: نیاز به اعتبار داریم تا دستگاه‌های سمپاش را مجهز و سموم را برای بحث پایش و مبارزه خریداری کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید