Iranian Agriculture News Agency

اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان برای تقویت بنیان تولید عشایر

مدیرکل عشایر خراسان جنوبی بیان کرد: برای تقویت بنیان تولید عشایر در بخش زنجیره تولید گوشت قرمز 600 میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت.

اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان برای تقویت بنیان تولید عشایر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، شامگاه روز سه‌شنبه با حضور رئیس سازمان امور عشایری کشور، استاندار خراسان جنوبی، معاونین، رییس سازمان جهادکشاورزی و جمعی از مسئولین و مدیران استان، جلسه شورای عشایری خراسان جنوبی در استانداری برگزار شد.

رئیس سازمان امور عشایری کشور در این جلسه از اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در کشور خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح یک درصد از تسهیلات صندوق توسعه ملی اختصاص می‌یابد.

کرمعلی قندالی اظهار کرد: امسال برای اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز یک درصد از تسهیلات صندوق توسعه ملی اختصاص می‌یابد.

وی بیان کرد: برای تقویت بنیان تولید عشایر در بخش زنجیره تولید گوشت قرمز 600 میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت.

رئیس سازمان امور عشایری کشور با اشاره به اینکه اصلاح روش تغذیه دام یکی از فاکتورهای طرح زنجیره گوشت قرمز است، افزود: در این راستا مصرف دام عشایر از 10 هزار تن در سال 94، به 180 هزار تن در سال 97 رسید.

قندالی با بیان اینکه جامعه عشایر به عنوان قشر مولد کشور به طور تقریبی خوداتکا بوده و چرخه زندگی، منابع و ضروریات عشایر توسط همین قشر تامین می‌شود، گفت: طرح‌های متعددی از جمله طرح هفتگانه، زنجیره گوشت قرمز، زنجیره فرآوری لبنیات، زنجیره گیاهان دارویی و زنجیره صنایع دستی در حوزه عشایر در حال انجام است.

وی از تجهیز 8 هزار خانوار امسال و سال آینده 17 هزار خانوار عشایری در سطح کشور توسط وزارت نیرو به پنل خورشیدی خبر داد و بیان کرد: اینکه گفته می‌شود آیین نامه ساماندهی عشایر باید به روز شود درست است ما نیز سال گذشته این آیین نامه را تا درب مجلس بردیم تا قانونی شود اما همین آیین نامه 90 درصد قابل اجرا است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور افزود: باید کارگروه توسعه صنایع دستی و گردشگری عشایر با هم ملحق شد تا تولیدات صنایع دستی عشایر استان‌ها نیز مورد توجه واقع شود.

قندالی با اشاره به مشکلات حوزه آب شرب عشایری خراسان جنوبی نیز گفت: برای آبرسانی به مناطق عشایری استان خراسان جنوبی 2 طرح با اعتبار 39 میلیارد تومان اجرا خواهد شد که از این محل 900 خانوار عشایری از نعمت آب برخوردار خواهند شد.

وی افزود: مجتمع آبرسانی به منطقه عشایری زیرکوه و قاینات تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد که 19 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به این پرژه اختصاص یافته است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور ادامه داد: همچنین عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی منطقه عشایری منجیکوه و چاه زرد نهبندان نیز امروز آغاز شد که تا سه تا چهار ماه آینده فاز نخست آن به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل عشایر خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه 13 درصد جمعیت استان شامل 81 هزار نفر را عشایر تشکیل می‌دهند، گفت: این میزان معادل 7 درصد جمعیت عشایر کشور است.

حسین حسین‌پور با اشاره به اینکه بر اساس آخرین سرشماری یک میلیون و 200 هزار راس دام معادل 34 درصد جمعیت دامی و 30 درصد تولیدات این بخش نیز مربوط به عشایر است، بیان کرد: عشایر استان در قالب 58 طایفه مستقل ییلاق و قشلاق دارند که 80 درصد آنان در مناطق مرزی سکونت دارند.

وی از تولید 25 درصد صنایع دستی استان توسط جامعه عشایر خبر داد و تصریح کرد: امسال اعتبارات ملی استان حدود 2.5 تا 3 برابر افزایش یافته است و به 19 میلیارد و 360 میلیون تومان اعتبار مصوب رسیده است.

مدیرکل عشایر خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر 60 درصد پست‌های سازمانی خالی است که امسال 12 سهمیه جذب منابع انسانی به استان اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر 145 هزار و 56 مترمکعب تامین آب شرب با 17 دستگاه تانکر سیار آب شرب برای عشایر استان تامین شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید