Iranian Agriculture News Agency

رعایت نکات فنی برای کاشت نهال

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با بیان اینکه انتخاب گونه‌ی باغی مناسب از موارد مهم کاشت نهال است، گفت: در خصوص باغداری و کاشت نهال یکی از موارد مهم در کنار اصول فنی کاشت، انتخاب گونه‌ باغی مناسب است.

رعایت نکات فنی برای کاشت نهال

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، مهدی عصمتی پور افزود: قبل از احداث هر باغ باید از سازگاری گونه باغی با شرایط منطقه مطمئن شد و با کارشناسان مجرب مشورت های لازم را انجام داد.

وی با اشاره به اینکه فصل جابجایی نهال از پاییز آغاز می شود و تا اسفند و فروردین هم ادامه دارد، اظهار کرد: باغداران باید در انتخاب نهال دقت لازم را داشته باشند و از نهال های دارای شناسه استفاده کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه روی شناسه نهال اطلاعاتی مانند نوع، رقم و باغستان تولید نهال درج شده است، عنوان کرد: چنانچه درآینده مشخص شود نهال رقم ذکر شده را ندارد با توجه به شناسه میتوان پیگیری های لازم را انجام داد.

وی با بیان اینکه علاوه بر شناسه دار بودن نهال باید دقت شود که نهال سالم و عاری ازهر نوع آفت باشد، ادامه داد: باغداران میتوانند هنگام خرید نهال گواهی بهداشت و قرنطینه را از فروشنده درخواست نمایند.

عصمتی پور با اشاره به اینکه محل‌های خاصی برای عرضه نهال درهر شهرستان با نظارت باغبانی و حفظ نباتات و نظام مهندسی و .. وجود دارد، گفت: بهتر است باغبداران نسبت به تهیه نهال از محل هایی که تحت نظارت مدیریت جهادکشاورزی شهرستان هاست، اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه ارتفاع نهال و سلامت تنه و ریشه هم مهم است، تصریح کرد: باغداران از خرید نهال های آلوده به آفات خودداری کنند زیرا وجود حتی یک نهال آلوده می تواند خطری جدی برای کل باغ باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه کلینیک های گیاه پزشکی هم در سطح شهرستان وجود دارد، عنوان کرد: اگر باغداری بدون مشورت نهالی را خریده باشد می تواند قبل از کاشت به این کلنیک ها مراجعه کند تا نهال قبل از کاشت مورد بازدید و کنترل قرار بگیرد.

عصمتی پور با اشاره به اینکه زرشک و عناب دو محصول مهم استان هستند و از سطح باغات و بدون شناسه جمع آوری می‌شوند، اظهار کرد: در جابجایی این نهال ها دقت لازم بشود تا به بیماری ها و آفاتی مانند زنگ جارویی زرشک که در سال های اخیر در بعضی مناطق استان مشاهده شده است، دچار نشوند.

وی گفت: چاله ها و کانال های ایجاد شده در باغات هم بایستی عمق مناسب را داشته باشند تا درسنوات آینده به مشکلی دچار نشوند.

وی با بیان اینکه باغداران باید سطح باغات خود را متناسب با میزان آب در دسترس تعیین کنند تصریح کرد: نبود آب کافی در سال های بعد روی کمیت و کیفیت محصول تاثیر منفی می گذارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: در زمان انتقال نهال چنانچه ریشه شکسته باشد یا حجم زیادی داشته باشد می توان با هرس ریشه های شکسته و آسیب دیده را حذف کرد.

مهدی عصمتی پور بیان کرد: اگر احتمال آلودگی نهال وجود داشته باشد، باید ریشه ها را قبل از کاشت در محلول های ضدعفونی با سموم قارچ کش قرار داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید