Iranian Agriculture News Agency

رهاورد دولت سیزدهم با مرمت بیش از ۵۰۰ رشته قنات در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون مرمت بیش از ۵۰۰ رشته قنات استان انجام شده یا با پیشرفت فیزیکی بالا در دست اجرا است.

رهاورد دولت سیزدهم با مرمت بیش از ۵۰۰ رشته قنات در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، مهدی جعفری گفت: از این تعداد مرمت ۳۶۰ رشته قنات به طول ۸۹ کیلومتر از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰ در سال گذشته بااعتبار ۶۹۰ میلیارد ریال انجام شد.

رئیس‌جمهور در سومین سفر استانی دولت سیزدهم که شهریور ۱۴۰۰ به خراسان جنوبی انجام شد، دستور تشکیل ستاد احیا و بازسازی قنوات استان را صادر کرد و با تشکیل این ستاد بلافاصله بعد از سفر رئیس‌جمهور، مرمت قنوات استان با حرکت جهادی و جهشی دنبال شده که اقدامی مؤثر در شرایط خشک‌سالی و خشکیدگی قنات است.

وی ادامه داد: از محل اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری، وزارت نفت و بنیاد علوی سال ۱۴۰۱ نیز بیش از ۶۲۴ میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی قنوات استان تخصیص‌یافته که عملیات اجرایی مرمت ۱۹۱ رشته از قنوات استان به طول ۸۰ کیلومتر در سال جاری شروع‌شده است.

جعفری اضافه کرد: از این تعداد عملیات اجرایی مرمت ۶۲ رشته قنات به اتمام رسیده و مابقی با پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰ درصد در حال اجراست.

وی بابیان اینکه عملیات احیا و مرمت ۱۶ رشته از قنوات استان نیز فقط با مشارکت مردم آغازشده‌ است گفت: شروع عملیات اجرایی قنوات اصلی و دارای اولویت برای عملیات احیا و مرمت، پس از تصویب کمیته فنی قنوات استان در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: این اقدام جهادی در دولت سیزدهم برای مرمت قنوات انجام‌شده‌ درحالی‌که سال ۱۳۹۹ تنها ۲۱ کیلومتر از قنوات استان بااعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال مرمت و بازسازی شد.

وی قنوات را بهترین الگوی سازگاری باکم آبی دانست و گفت: با توجه به مصوبات دومین جلسه کارگروه اجرایی مدیریت جامع حوضه آبخیز استان، مقرر شد فاز اول محدوده پیشنهادی طرح موصوف در محدوده‌ای که بیشترین تعدد قنوات را دارا است، انجام شود.

وی ادامه داد: به‌طور میانگین مرمت قنوات حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد در افزایش دبی آب تأثیر دارد و در برخی قنوات استان مرمت و بازسازی باعث افزایش چند برابری آب قنات شده است.

وی با اشاره به رهاورد سفر رئیس‌جمهور برای خراسان جنوبی در حوزه قنوات گفت: قبل از سفر استانی، اعتبارات مرمت قنوات در قالب اوراق سه‌ساله بود که با پیگیری مسئولان استانی و دستور آیت‌الله رئیسی اعتبارات نقدی نیز تخصیص یافت.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر اول رئیس‌جمهور در بخش کشاورزی خراسان جنوبی مربوط به مرمت و احیای قنوات است که برای این منظور ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.

جعفری گفت: از این مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه‌وبودجه کشور، ۱۱۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی وزارت جهاد کشاورزی، ۲۰ میلیارد تومان توسط وزارت نفت و ۲۰ میلیارد تومان توسط استان تا ۱۴۰۳ تخصیص می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با گشایش اعتباری برای مرمت و بازسازی قنوات از محل سفر رئیس‌جمهور، درزمینهٔ مرمت قنوات انجام تعهدات عملیاتی شده و در سال مالی گذشته گشایش خوبی برای مرمت و بازسازی قنوات استان ایجاد شد.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از مجموع ۴۱ هزار رشته قنات در کشور، این استان با ۶ هزار و ۹۴۷ رشته قنات رتبه اول را دارد و سالانه حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از قنوات استان برای مصارف شرب و کشاورزی برداشت می‌شود.

سفرهای اول و دوم رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی در شهریور ۱۴۰۰ و آذر ۱۴۰۱ انجام شد که مصوبات راهگشایی در حوزه عمرانی و زیربنایی برای این استان به همراه داشته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید