Iranian Agriculture News Agency

ریزش خوشه‌های خرما در اثر طوفان در خراسان جنوبی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی از ریزش خوشه‌های خرما و پسته در اثر طوفان شدید در استان خبر داد.

ریزش خوشه‌های خرما در اثر طوفان در خراسان جنوبی

منوچهر شایسته در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: پنجشنبه و جمعه هفته گذشته شاهد طوفان شدیدی بودیم که حاصل این طوفان به پا خواستن گرد و خاکی 10 روزه در استان شد.

وی ادامه داد: شدت طوفان بسیار بالا بود و موجب ریزش خوشه‌های خرما و پسته شد، در این رویداد خسارت زیادی به کشاورزان و باغداران تحمیل شد. هنوز میزان دقیق خسارت مشخص نشده و در چند روز آینده این خسارت‌ها برآورد می‌شود.

شایسته افزود: باغداران و کشاورزان باید درختانی که هنوز محصول دارند را تقویت کنند، تا کیفیت بهتری داشته باشد و حداقل از این میزان باقی‌مانده متضرر نشوند.

وی اضافه کرد: باغداران باید بدانند قبل از وقوع بلایای طبیعی با تقویت درختان خود، اثرات طوفان را کم کنند و حداقل میزان خسارت را کاهش دهند.

شایسته یادآور شد: با توجه به اطلاع‌رسانی‌های انجام شده در خصوص اهمیت بیمه کردن باغات، باغدارانی که بیمه باشند، ادراه بیمه هزینه درصدی از محصول که ریزش کرده باشد را پرداخت می‌کند. در غیر این‌صورت باغداران متضرر می‌شوند و خسارتی به آنها پرداخت نمی‌شود.

خرما یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین محصولات صادراتی کشور ایران است که فواید غذایی و درمانی بسیاری دارد و به همین دلیل بسیاری از کشورهای دنیا هرساله اقدام به واردات خرما به کشور خود می‌کنند. خرما محصول استان‌های گرم‌نشین کشور است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید