Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی:

عشایر خراسان جنوبی هفت درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهند

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: جمعیت استان خراسان جنوبی هفت درصد جمعیت عشایر کشور هستند.

عشایر خراسان جنوبی هفت درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهند

محمدابراهیم ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: ما در استان خراسان جنوبی تعداد یک میلیون و 19 هزار و 755 رأس دام سبک(گوسفند و بز)  و 30 هزار 283 نفر دام سنگین (شتر) داریم.

وی افزود: 9 هزار و 607 تن تولید شیر، 568 تن پشم، کرک و مو، چهار هزار و 440 تن گوشت قرمز دام سبک و سنگین در استان تولید می‌شود.

ابراهیمی توضیح داد: پشم تولیدی استان در کارخانه‌ها نساجی که بیشتر در استان اصفهان قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: قیمت پشم کیلویی 25 هزار تومان و کرک 700 هزار تومان است. کرک در داخل کشور مصرف می‌شود و همچنین به کشورهای چین و پاکستان صادر می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اضافه کرد: عشایر استان در شهرهای بشرویه، بیرجند، نهبندان، درمیان، سرایان، زیر کوه، قاین، فردوس، سربیشه، خوسف و طبس ساکن هستند. بیرجند و بشرویه کمترین جمعیت و درمیان و نهبندان بیشترین جمعیت را دارند.

وی یادآور شد: نهبندان با 14 هزار و 979 نفر بیشترین تعداد عشایر را دارد و بیرجند با 786 و بشرویه با هزار و 723 نفر کمترین جمعیت عشایر را در استان دارند. جمعیت عشایر استان 72 هزار و 267 نفر و 17 هزار و 287 خانوار است که بیش از 10 درصد جمعیت استان را شامل می‌شود و هفت درصد جمعیت عشایر کشور هستند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: ظرفیت‌های تولید دام بستگی به شرایط آب و هوایی و اقتصادی دارد و با توجه به اینکه استان پهناور و زیبای خراسان جنوبی بیش از بیست سال است که درگیر خشک‌سالی شدید است.

وی افزود: متأسفانه این موضوع بر دامداری و تولیدات دامی عشایر استان تأثیرگذار بوده است. برای همین مسئله، سازمان امور عشایر ایران و به‌تبع آن اداره کل امور عشایر استان بر تنوع شغلی عشایر ازجمله صنایع‌دستی، گیاهان دارویی و گردشگری تأکیددارند تا عشایر، این قشر و بتوانند در شرایطی که خشک‌سالی بر استان حکم‌فرما است و باعث کاهش ظرفیت و فقر مرتع شده و قیمت نهاده‌های دامی نیز افزایش داشته است از این راه کسب درآمد کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید