Iranian Agriculture News Agency

مقام دوم کشوری خراسان رضوی در تولید پیله‌تر

رئیس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی خبر داد: خراسان رضوی با تولید 456 هزار و 600 کیلوگرم پیله‌ تر مقام دوم کشوری را دارد.

مقام دوم کشوری خراسان رضوی در تولید پیله‌تر

عبدالعظیم نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: با توجه اینکه ما مجری توزیع تخم نوغان در استان خراسان بزرگ هستیم، پیش‌بینی می‌کنیم که در استان خراسان رضوی با توزیع 11 هزار و 415 جعبه تخم نوغان، 456 هزار و 600 کیلوگرم پیله تر تولید شود.

وی ادامه داد: در خراسان شمالی با توزیع هفت هزار و 332 جعبه، معادل 315 هزار و 276 کیلوگرم پیله تر و در خراسان جنوبی با توزیع 220 جعبه پیش‌بینی می‌شود هشت هزار و 800 کیلوگرم پیله تر تولید شود. مجموعاً در سه استان هفت میلیون و 80 هزار و 676 کیلوگرم معادل 780 تن پیله تر تولید شود.

وی افزود: از آنجائی که حرفه نوغانداری یک حرفه کارگر طلب است و در مدت یک‌ماهه، در زمان پرورش کرم ابریشم با هیچ‌یک فعالیت‌های کشاورزی تداخل ندارد، در این حرفه از همه نیروهای بیکار و پنهان خانواده استفاده می‌شود.

نصیری اضافه کرد: همچنین از فضاهای واحدهای مسکونی و دامی جهت پرورش کرم ابریشم استفاده می‌شود لذا شغل پرورش‌ کرم ابریشم به‌عنوان شغل جانبی یک خانوار روستایی به حساب می‌آید.

وی افزود: خراسان رضوی ازلحاظ تولید پیله تر با تولید 456 هزار و 600 کیلوگرم مقام دوم کشوری و ازلحاظ تبدیل پیله نخ ابریشم باوجود هزار و 200 کارگاه ابریشم‌کشی دستی مقام نخست تولید ابریشم خام در سطح کشور دارد.

نصیری بیان کرد: در استان خراسان رضوی شهرستان تربت‌حیدریه تبدیل پیله به ابریشم در منطقه بایگ تربت‌حیدریه و در تولید منسوجات ابریشم در شمال استان در شهرستان کلات نادر وجود دارد.

وی  یادآور شد: با توجه به نیاز کشور به نخ ابریشم در حدود هزار  تن در سال و از طرفی به دلیل وجود 300 تن از این محصول در کشور، لذا نیاز کشور به نخ ابریشم و پیله از مجاری قانونی وارد کشور می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید