Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی:

احتمال طغیان ملخ مراکشی وجود ندارد

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی با اشاره به اینکه احتمال طغیان ملخ مراکشی وجود ندارد، گفت: امکانات لازم اعم از سم و سمپاش برای مبارزه با این گونه تدارک دیده شده است و مبارزه در مناطق درگیر در حال پیگیری است.

احتمال طغیان ملخ مراکشی وجود ندارد

سعید معین در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه احتمال طغیان ملخ مراکشی وجود ندارد، بیان کرد: ما تراکم‌های ملخ مراکشی را در مناطق مختلف داریم. البته منطقه کازرون و در بستر تالاب پریشان تراکم‌های این گونه قابل توجهی داشت و در بخشی از آن هنوز تراکم وجود دارد.

وی ادامه داد: تاکنون در کازرون حدود 14 هزار هکتار مبارزه با ملخ مراکشی انجام شده و پیش‌بینی می‌شود تا 20 هزار هکتار نیز مبارزه انجام شود. در مابقی مناطق همچون رودبار، لوشان قزوین، طارم زنجان، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و غربی و کردستان نیز مبارزه با ملخ مراکشی را داریم اما مبارزه در حالت طغیان نیست.

معین درخصوص وضعیت پایش ملخ مراکشی گفت: پایش‌ها به صورت منظم انجام می‌شود و در مناطقی که تراکم قابل توجه بود، مبارزه آغاز می‌شود. همچنین مشکلی از نظر پشتیبانی و حمایت برای جلوگیری از افزایش جمعیت خسارت نداریم و شرایط کاملا تحت مدیریت است.

وی در خصوص کنترل ملخ مراکشی عنوان کرد: برنامه‌ها و آموزش‌های لازم در حال انجام است. در بحث پایش، نمونه‌برداری و ردیابی انجام شده و اطلاعات ارسال می‌شود. بر اساس این اطلاعات عملیات کنترل انجام می‌شود. به‌عنوان مثال در حال حاضر در کازرون واقع در استان فارس حدود 14 هزار هکتار مبارزه انجام شده است. مبارزه در مراحل پایانی به حدود 20 هزار هکتار خواهد رسید.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: در مابقی مناطق به دلیل سرمای هوا مبارزه به تازگی آغاز شده و با تاخیر انجام می‌شود. همچنین در مابقی استان‌ها مثل قزوین هزار و 900 هکتار، رودبار گیلان بیش از 300 هزار هکتار و طارم زنجان حدود 650 هکتار مبارزه انجام شده است.

معین با بیان اینکه هیچ‌گونه مشکلی برای مبارزه با ملخ مراکشی وجود ندارد، گفت: در هر شرایط جوی و مکانی، مبارزه با ملخ مراکشی بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود. همچنین این احتمال وجود دارد که در ستاد مرکزی به این نتیجه برسیم که نیاز است به برخی استان‌ها کمکی بیش از معمول انجام شود.

وی تصریح کرد: امکانات لازم همچون سم و سمپاش وجود دارد، بنابراین هیچ نگرانی در خصوص مبارزه با ملخ مراکشی وجود ندارد.

پایش مستمر وضعیت ملخ صحرایی

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات با اشاره به پایش‌های انجام شده در رابطه با ملخ صحرایی نیز گفت: در ایران سالیانه حدود 19 میلیون هکتار در 10 استان جنوبی شامل ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به‌طور مستمر پایش در ارتباط با طغیان این گونه انجام می‌شود.

وی با اشاره به روش پایش ملخ صحرایی ادامه داد: نمونه‌برداری و ردیابی با فرم استاندارد فائو و بررسی بیش از 20 مولفه انجام می‌شود. سپس از طریق نرم‌افزار ایلوکاست 3 به سازمان حفظ نباتات ارسال می‌شود.

معین افزود: اطلاعات به سیستم رامسس وارد و به مرکز بین‌المللی ملخ ارسال می‌شود. این اطلاعات هفتگی در پایان یک ماه به صورت بولتن چاپ و در آن بولتن اطلاعات مربوط به 60 کشور جمع‌بندی می‌شود. مشخصات مکانی، تراکم ملخ، شرایط آب و هوایی و ... این گونه اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: طبق همه این مشخصات ملخ صحرایی در فرم پوره (بدون بال) و بال‌دار در شرق عربستان شامل طائف، مکه، جده، جنوب جیزان و یمن وجود دارد. همچنین شرایط آب و هوایی نیز در دو ماه گذشته برای رشد و نمو ملخ در صحراها مناسب بوده است. با پیش‌بینی‌های فائو تا پایان تیر ماه نیز بارش‌ها بیش از نرمال خواهد بود. بنابراین باز هم شرایط برای طغیان گونه فراهم است.

این مقام مسئول گفت: این احتمال وجود دارد که ملخ از سمت شرق به سمت مرکز عربستان بیاید و سپس به سمت شمال عربستان که همان جنوب ایران است، حرکت کند.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات گفت: ملخ صحرایی یک محل تابستان گذران و یک محل زمستان گذران دارد. محل زمستان گذران در شرق آفریقا و کشورهای سومالی، جیبوتی، سودان، کنیا و مصر است. از این مناطق حرکت آغاز می‌شود و در شرق که محل تابستان گذران است، در فصل تابستان ملخ‌ها در هر منطقه‌ای که هستند به 10 نقطه شمالی هندوستان و برخی مناطق مرزی پاکستان وارد می‌شوند.

وی افزود: بنابراین ملخ‌های صحرایی از خرداد ماه از هر نقطه‌ای که هستند به سمت محل تابستان گذران حرکت می‌کنند و در این مناطق حضور خواهند یافت. از اوخر تابستان نیز حرکت به سمت مناطق زمستان گذران آغاز می‌شود و در این مسیر می‌توانند به سمت ایران نیز بیایند.

معین تصریح کرد: ایران می‌تواند از سمت عربستان (جنوب ایران) که شرق آفریقا است و از شرق کشور که محل تابستان گذرانی این گونه است، مورد حمله قرار بگیرد. زیرا شبه جزیره عربستان و ایران بین منطقه تابستان گذران و زمستان گذران ملخ صحرایی واقع شده‌اند و این احتمال وجود دارد که در دو مقطع این گونه به کشور وارد شود.

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که ملخ‌های صحرایی در اردیبهشت ماه به کشور وارد شوند و در اواخر شهریور و اوایل مهر نیز از سمت هندوستان به کشور بیایند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید