Iranian Agriculture News Agency

به منظور تقویت درآمد کشاورزان در فرانسه:

عرضه مستقیم محصولات کشاورزی با راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ

دولت فرانسه در سال های گذشته به منظور حمایت از کشاورزان و کاهش حضور دلالان در بازار، اقدام به فروشگاه‌های بزرگ عرضه مستقیم محصولات کشاورزی نموده است. علاوه بر این، به تازگی دولت مسئولین این فروشگاهها را از اعطای تخفیف ای غیرمتعارف، به منظور جذب مشتریان بیشتر، منع کرده است تا کشاورزان مبلغ منصفانه اى را براى محصولات خود دریافت کنند.

عرضه مستقیم محصولات کشاورزی با راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ

به گزارش ایانا به نقل از مقاومتی نیوز، فرانسه یکی از کشورهای بزرگ قاره اروپا است که به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب بخش کشاورزی بسیار فعالی دارد؛ به نحوی که پس از روسیه بیشترین مزارع کشاورزی را در سطح این قاره به خود اختصاص داده است.

بر اساس بررسیهای انجام شده حدود ۴۵۲ هزار مزرعه کشاورزی در فرانسه وجود دارد و حدود ۷ درصد از نیروی کار در این بخش فعالیت میکنند. بااین‌حال طبق اعلام وزارت کشاورزی فرانسه وضعیت اشتغال در مزارع کشاورزی این کشور طی سالهای اخیر به دلیل وضعیت بازاریابی محصولات این بخش و بهبود شرایط اشتغال در دیگر بخشها، روبه کاهش بوده است.

عمده تولیدات کشاورزی فرانسه شامل غلات، دانههای روغنی، چغندرقند، گوشت گاو و گوساله است؛ به نحوی که این کشور با تولید ۲۹ میلیون تن چغندرقند بزرگترین تولیدکننده این محصول در اتحادیه اروپا است.

بهرهمندی فرانسه از سیاست حمایت از کشاورزی اتحادیه اروپا

فرانسه به دلیل عضویت در اتحادیه اروپا از سیاستهای حمایتی این اتحادیه در بخش کشاورزی استفاده میکند. سیاست مشترک کشاورزی CAP در اتحادیه اروپا سابقه ۶۰ ساله دارد و در این برنامه حمایتی، سیاستهای متعددی برای توانمندسازی کشاورزی و بهبود وضع کشاورزان اجرایی میشود.

حمایت مستقیم از کشاورزان با تضمین درآمد آنها، تنظیم و تضمین بازار محصولات کشاورزی و برنامههای توسعه روستایی از جمله سیاست های مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا است.

بودجه حمایتی اتحادیه اروپا از بخش کشاورزی، در سال جاری به ۵۸ میلیارد یورو میرسد که از این میزان حدود ۴۱ میلیارد یورو مستقیما به کشاورزان پرداخت شده و حدود ۱۴ میلیارد یورو دیگر برای توسعه روستایی و تضمین بازار اختصاص یافته است.

کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در فرانسه به دلیل کاهش حمایت‌ها

وسعت مزارع کشاورزی در فرانسه طی سالهای گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی کاهش پیدا کرده است؛ به نحوی که از حدود ۱ میلیون مزرعه کشاورزی در دهه ۹۰ میلادی به حدود ۴۵۲ هزار مزرعه طی سالهای اخیر رسیده است.

قیمت پایین محصولات کشاورزی در بازارهای داخلی و خارجی باعث کاهش رقابت‌پذیری محصولات تولیدی این کشور شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت پایین محصولاتی نظیر گندم، لبنیات و سیب‌زمینی باعث کاهش تولید این محصولات شده است.

از سویی دیگر با کاهش ۵ درصدی یارانههای حمایتی اتحادیه اروپا از بخش کشاورزی در سال گذشته، این موضوع منجر به بحران اقتصادی در بخش کشاورزی فرانسه و اعتراض کشاورزان این کشور نسبت به وضعیت نامناسب تولید شده است.

هر چند بر اساس اعلام کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ حدود ۹ میلیارد یورو یارانه به بخش کشاورزی فرانسه پرداخت شده است که بیشترین سطح از یارانههای حمایتی در این اتحادیه را به خود اختصاص داده بود. اما این یارانهها نیز نتوانسته است از کاهش مشکلات کشاورزی فرانسه جلوگیری کند.

راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در فرانسه

دولت فرانسه برای بهبود وضعیت تولیدکنندگان محصولات غذایی و کشاورزی در این کشور با راهاندازی فروشگاههای بزرگ کمک شایانی به عرضه مستقیم تولیدات کشاورزان طی سال های گذشته کرده و بخشی از مشکلات آنان را کاهش داده است.

راهاندازی فروشگاههای بزرگ، به عنوان یک فضای منحصر به فرد برای تولیدکنندگان فرانسوی، به منظور فروش کالاهای داخلی، از برنامههای مدون سالیانه دولت فرانسه است. طبق نظرسنجیهای منتشر شده، نزدیک به ۷۵ درصد مردم در فرانسه تمایل دارند کالاهای کاملا داخلی یا کالاهایی که حداقل ۷۰ درصد در داخل کشور تولید شدهاند، خریداری کنند و وجود این فروشگاههای بزرگ در این راستا به آن ها کمک کرده است.

ممنوعیت ارزان فروشی محصولات کشاورزی در فروشگاه های فرانسه

اما در سالهای اخیر مسئولین فروشگاههای عرضه مواد غذایی و محصولات کشاورزی در فرانسه به منظور جذب مشتری بیشتر، اقدام به کاهش قیمت محصولات کرده بودند که این موضوع با اعتراض کشاورزان این کشور شده است.

به همین منظور دولت فرانسه با تصویب قانونی جدید از ابتداى ژانویه سال ٢٠١٩، فروشگاه های مواد غذایی این کشور را از اعمال تخفیف بیش از ٣٤ درصدى بر قیمت محصولات غذایى ممنوع کرد.

مقررات جدید با هدف حصول اطمینان از اینکه تولیدکنندگان محصولات غذایى، مبلغ منصفانهاى را براى محصولات خود از سوپرمارکت ها دریافت کنند، وضع شده است.

طبق این مقررات، فروشندگان از اعمال تخفیف به صورت «یکى بخر و یکى را رایگان دریافت کن» نیز منع شدهاند و مشتریان باید حداقل دو کالا بخرند تا فروش کالاى سوم براى آنها مجانى باشد. همچنین از اول مارس ٢٠١٩، سوپرمارکتها اجازه ندارند تا تخفیف بیش از ٢٥ درصدى بر روى محصولات خود اعمال کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید