Iranian Agriculture News Agency

به منظور مبارزه با خشکسالی و کمک به درآمد کشاورزان:

یارانه ۴۰۰ میلیون دلاری لهستان به کشاورزان

لهستان یکی از اعضای اتحادیه اروپا است که به منظور توسعه بخش کشاورزی خود از سیاست مشترک حمایت از کشاورزی این اتحادیه موسوم به CAP استفاده می کند. در همین راستا، این کشور جهت جبران خسارت کشاورزان خود درپی خشکسالی اخیر، حدود ۴۰۰ میلیون دلار یارانه در نظر گرفته است.

یارانه ۴۰۰ میلیون دلاری لهستان به کشاورزان

به گزارش ایانا به نقل از مقاومتی نیوز٬ لهستان یکی از اعضای اتحادیه اروپا است که  ۳۹ میلیون نفر جمعیت

دارد و حدود یک سوم جمعیت این کشور در بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن مشغول هستند.

نزدیک به ۱۴.۵ میلیون هکتار از مساحت کل لهستان مختص به فعالیت های کشاورزی است به نحوی که حدود ۱.۵ میلیون مزرعه کشاورزی در این کشور وجود دارد.

با وجود زمین های کشاورزی متعدد در لهستان، اما بر اساس اعلام کارشناسان بیش از دو سوم خاک لهستان مستعد کشاورزی نبوده و بسیاری از مناطق این کشور در تابستان دچار کمبود آب می شود.

با این‌حال به دلیل به برنامه ریزی دولت و اتحادیه اروپا، این کشور به بزرگترین تولید کننده محصولاتی نظیر سیب، مرغ، سیب زمینی، قارچ، کشمش و برخی دیگر از محصولات تبدیل شده است و ارزش کل تولیدات کشاورزی لهستان حدود ۲۴ میلیارد یورو تخمین زده می شود.

بهره مندی لهستان از سیاست حمایت از کشاورزی اتحادیه اروپا

لهستان از سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا پیوسته و از سیاست های حمایتی اتحادیه اروپا در بخش کشاورزی تبعیت کرده و برای توسعه بخش کشاورزی خود سالانه یارانه های هنگفتی از این اتحادیه دریافت می کند.

سیاست مشترک کشاورزی CAP در اتحادیه اروپا سابقه ۶۰ ساله دارد و در این برنامه حمایتی، سیاست های متعددی برای توانمندسازی کشاورزی و بهبود وضع کشاورزان اجرایی می شود.

حمایت مستقیم از کشاورزان با تضمین درآمد آن ها، تنظیم و تضمین بازار محصولات کشاورزی و برنامه های توسعه روستایی از جمله سیاست های مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا است.

بودجه حمایتی اتحادیه اروپا از بخش کشاورزی، در سال جاری به ۵۸ میلیارد یورو می رسد که از این میزان حدود ۴۱ میلیارد یورو مستقیما به کشاورزان پرداخت شده و حدود ۱۴ و ۲ میلیارد دلار دیگر برای توسعه روستایی و تضمین بازار اختصاص یافته است.

حمایت ۲۵ میلیارد یوروی اتحادیه اروپا از بخش کشاورزی لهستان

طبق قوانین سیاست مشترک کشاورزی CAP در اتحادیه اروپا، دولت های ملی در توزیع یارانه های پرداختی به کشاورزان مختار هستند اما باید اصول کلی را حفظ کنند. دولت لهستان نیز به منظور توسعه بخش کشاورزی خود اقدام به تشکیل تعاونی های کشاورزی در راستای بهبود وضعیت کشاورزان نموده است.

در اوایل دهه ۱۹۹۰ کشاورزان لهستانی وضعیت مناسبی برای معیشت خود نداشتند اما پس از پیوستن لهستان به اتحادیه اروپا و بهره مندی از سیاست های حمایت از کشاورزی و تشکیل تعاونی ها در این بخش، درآمد مزارع این کشور تا ۳ برابر افزایش یافته است.

از سال ۲۰۰۷ در قالب سیاست CAP، حدود ۲۵ میلیارد یورو در بخش کشاورزی این کشور برای تثبیت درآمد کشاورزان، مدرن سازی و تامین امنیت غذایی سرمایه گذاری شده است.

این در حالی است که بر اساس اعلام اتحادیه اروپا، یکی از اولویت های این اتحادیه در بازه سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ توسعه کشاورزی لهستان است و حدود ۳۲ میلیارد یورو دیگر نیز در این کشور سرمایه گذاری خواهد شد.

خودکفایی لهستان در تولید گندم با استفاده از سیاست های حمایتی اتحادیه اروپا

لهستان یکی از تولیدکنندگان گندم در اتحادیه اروپا محسوب می شود به نحوی که طی سال های اخیر به طور میانگین حدود ۱۰ میلیون تن گندم تولید کرده است و در تولید این محصول خودکفا محسوب می شود.

اما خشکسالی پیش آمده در اتحادیه اروپا شامل مزارع لهستان نیز شده است و این موضوع باعث کاهش میزان تولید گندم در لهستان از ۱۱ میلیون تن در سال گذشته به حدود ۹ میلیون تن شده است.

یارانه ۴۰۰ میلیون دلاری لهستان برای کشاورزان متاثر از خشکسالی

یکی از اولویت های حمایتی اتحادیه اروپا و لهستان در بخش کشاورزی، برنامه ویژه آنان برای جبران خسارت کشاورزان متضرر از خشکسالی است؛ به گونه ای که میزان یارانه حمایتی از زمین های کشاورزی متاثر از خشکسالی لهستان در سال جاری به ۴۰۰ میلیون دلار می رسد و قرار است دولت این کشور بر اساس میزان زیان کشاورزان یارانه حمایتی مذکور را بین آنان توزیع کند.

طبق آمار ارائه شده، کشاورزان لهستانی با توجه به میزان خسارات وارده به ازای هر هکتار از مزارعشان بین ۱۳۲ تا ۲۶۵ دلار یارانه مستقیم دریافت خواهند کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید