Iranian Agriculture News Agency

ژوئن امسال بانک جهانی بزرگترین پروژه CSAرا تصویب کرد

کشاورزی هوشمند راه حلی برای مبارزه با خشکسالی

بانک جهانی معتقد است کشاورزان با این روش می‌تواند بهره‌وری و انعطاف‌پذیری سیستم‌های غذایی را…

کشاورزی هوشمند در برابر اقلیم یا CSA زمانی موضوع اتاق‌های کنفرانس به شمار می‌رفت. اما حالا کشاورزان، کارگران، تاجران محصولات کشاورزی و سهام‌داران در تمام بخش‌های کشاورزی می‌توانند از آن استفاده کنند.

کشاورزی هوشمند راه حلی برای مبارزه با خشکسالی

کشاورزی هوشمند در برابر اقلیم روشی است که بهره‌وری و انعطاف‌پذیری را افزایش و میزان گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد. در چندین سال اخیر درک عمومی از اهمیت بسیار زیاد کشاورزی هوشمند در برابر اقلیم در سیستم مواد غذایی بیشتر شده است. تقریبا تمام مسئولان دولتی و کشاورزان  به بکارگیری از این راهکار در بخشی از فعالیت‌های کشاورزی علاقه نشان داده‌اند. در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل که در بن آلمان برگزار شد، شرکت‌کنندگان به این توافق رسیدند تا روی روش‌هایی پایدار تمرکز کنند که فعالیت‌های زمین کشاورزی بر اساس تغییرات آب و هوایی صورت بگیرد.

این اقدامات در فعالیت‌های بانک جهانی هم منعکس شده است.  در سال 2016، بانک جهانی برنامه عملیاتی تغییرات اقلیمی را منتشر کرد. بانک جهانی در این برنامه متعهد می‌شود کشاورزی هوشمند در برابر اقلیم را به درجه‌ای برساند که بهره‌وری و انعطاف‌پذیری سیستم‌های غذایی را افزایش دهد. از سال 2011 وقتی که بانک جهانی فعالیت‌هایش در این زمینه را شروع کرد، سرمایه‌گذاری‌های مربوط به کشاورزی هوشمند در برابر اقلیم به طور ثابت افزایش یافته و در سال 2017 به یک میلیارد دلار رسیده است. انتظار می‌رود تا پایان امسال این رقم بدون تغییر باقی بماند و یا حتی بیشتر شود.

در ماه ژوئن امسال بانک جهانی توانست بزرگترین پروژه  CSAرا تصویب کند که نشان‌دهنده افزایش توانایی در راه‌حل‌های اقلیمی است. این پروژه 420 میلیون دلاری با هدف اجرای کشاورزی هوشمند در برابر اقلیم در ایالت مهاراشترا هندوستان  به اجرا خواهد درآمد. اجرای این پروژه برای بیش از 25 میلیون نفر از کشاورزان سنتی که روی 3میلیون و پانصد هزار هکتار زمین کار می‌کنند سودآور است. در این پروژه برای کمک به کشاورزان برنامه‌هایی مانند خدمات هواشناسی کشاورزی برای برنامه‌ریزی مدیریت طولانی مدت حوضه‌های آبریز، ذخیر آب و سرمایه‌گذاری توزیع آب با بهره‌وری بالا ارائه می‌ود. این اقدام‌ها امنیت آب در مزارع را افزایش می‌دهد. این پروژه همچنین به کشاورزان انگیزه می‌دهد تا محصولات مختلف کشت کنند، از دانه‌هایی استفاده کنند که با خشکسالی سازگارتر هستند و از روش‌های مدیریتی استفاده کنند که سلامت خاک را تقویت می‌کند.

ایالت مهاراشترا در برابر تغییرات اقلیمی بسیار آسیب‌پذیر بوده است. در سال 2016، 29هزار روستا در این ایالت خشک شده‌اند. اما برای بانک جهانی هیچ شکی وجود ندارد که کشاورزی هوشمند در برابر اقلیم می‌تواند تغییرات بزرگی در این ایالت ایجاد کند. بانک جهانی معتقد است این پروژه شروعی برای استفاده از کشاورزی هوشمند در برابر اقلیم است و آن را به یک «روش جدید متداول» در کشاورزی تبدیل کند.

بانک جهانی همچنین به 21 کشور در دنیا کمک می‌کند تا چالش‌ها و فرصت‌های CSA را درک کنند. پروژه CSA در نیجریه به 123هزار کشاورز این امکان را داده تا به دانه‌هایی که در برابر خشکسالی مقاوم هستند دسترسی پیدا کنند و 60 شهردار را برای راه‌اندازی CSA آموزش داده است. بانک جهانی همچنین در زامبیا، کنیا، سریلانکا و چین هم در این زمینه فعالیت می‌کند. آن‌ها همچنین قصد دارند اینگونه فعالیت‌ها را در کشورهای دیگر با عنوان «روش متداول جدید» در کشاوزی افزایش دهند.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید