Iranian Agriculture News Agency

ساخت بزرگترین مزرعه عمودی در دوبی

در مزارع عمودی از آفت‌کش‌ها استفاده نمی شود و میزان هدر رفتن آب بسیار کم است

برای کشوری که 85درصد مواد غذایی خود را وارد می‌کند، مزارع فضای بسته برای پرورش دام و طیور ممکن است بهترین روش برای تولید داخلی مواد غذایی باشد. مزارع عمودی- تجهییزات فضای بسته که در آن محصولات زراعی در سیستم‌های هیدروپونیک رشد می‌کنند که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند-برای هر شرایطی ایده‌آل هستند

ساخت بزرگترین مزرعه عمودی در دوبی

کارخانه‌های قدیمی و متروکه بهترین مکان برای مزارع عمودی به شمار می‌روند و برای شرایط آب و هوایی کشورهایی مانند امارات متحده عربی مناسب باشند؛ جایی که تعداد زمین‌های قابل کشت محدود است اما آفتاب که می‌توان از آن برای تولید انرژی استفاده کرد تقریبا نامحدود است.

شرکت تهیه غذای داخل هواپیمای امارات به همراه Crop One Holdings از برنامه‌ای جدید برای احداث بزرگترین مزرعه عمودی در دوبی خبر داده‌اند. مساحت این مزرعه  نزدیک به 120هزار متر مربع است که تقریبا دو برابر Aerofarms مزرعه عمودی واقع در نیوآرک ایالت نیوجرسی است که در سال 2004 ساخته شد.

مزارع عمودی مزیت‌های بسیاری دارند. چون در فضاهای بسته قرار دارند، تغییر فصل تاثیری روی محصولات تولیدی نمی‌گذارند و تولید آن‌ها در تمام طول سال امکان‌پذیر است. فضای بسته همچنین به این معنی است که از آفت‌کش‌ها استفاده نخواهد شد.

مهم‌ترین مشکل این مزارع استفاده از آب و انرژی است. در بیشتر مزارع عمودی از روش‌های هیدروپونیک یا هواکشت (ایروپونیک) و بدون خاک استفاده می‌شود که با حل کردن مواد مغذی در آب حل به ریشه بیرونی گیاه سیرکوله می‌شوند. با استفاده از مهندسی درست می‌توان از هدر رفتن آب جلوگیری کرد. به گفته شرکت Crop one مصرف آب این مزارع یک دوهزار و پانصدم آبی است که مزارع خاکی به همان مساحت  مصرف می‌کنند. مصرف انرژی کمی پیچیده‌تر است چون گیاهان به نور نیاز دارند. لامپ‌های ال‌ای‌دی در مقایسه با دیگر سیستم‌های نوری تا اندازه‌ای مصرف کمتری دارند اما به تعداد بالایی از آن‌ها نیاز است. یکی از راه‌های بهینه‌سازی انرژی مزارع عمودی تاسیس منبع انرژی است. Crop One در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان می‌گوید که از ترکیب انرژی برق و خورشیدی استفاده خواهد کرد. در حال حاضر در دوبی از انرژی خورشیدی استفاده چندانی نمی‌شود اما برنامه دارد تا در چند سال آینده میزان استفاده از آن را بالا ببرد. هدف دوبی تا سال 2050 این است که 75درصد انرژی را از خورشید تامین کند.

مرکز Crop One در درجه اول قرار است به کشت سبزیجات بپردازد که در اینگونه سیستم‌ها به خوبی رشد می‌کنند و همچنین نزدیک به 2700 کیلو محصول تولید کند. این محصولات از دسامبر 2019 به تولیدکنندگان، کترینگ‌های پرواز و فرودگاه‌ها منتقل می‌شوند. Crop One قصد ندارد به غیر از سبزیجات محصولات دیگری پرورش دهد اما گونه‌های دیگر قطعا امکان‌پذیر خواهند بود. فلفل، کدو و بعضی میوه‌ها مانند توت‌فرنگی را هم می‌توان در مزارع عمودی پرورش داد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید