Iranian Agriculture News Agency

رونمایی از سایت و‌ پوستر رویداد ملی فناورانه آفت سرخرطومی حنایی خرما در جنوب استان کرمان

صبح امروز با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاوری، فرماندار شهرستان جیرفت، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی، مدیر حفظ نباتات، مدیر باغبانی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی، رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، مدیر اجرایی اتاق بازرگانی، مدیران و کارشناسان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی از سایت و پوستر رویداد فناورنه آفت سرخرطومی حنایی خرما رونمایی شد.

رونمایی از سایت و‌ پوستر رویداد ملی فناورانه آفت سرخرطومی حنایی خرما در جنوب استان کرمان

 احمد احمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: جنوب کرمان با مزیت‌های خاص با ۶۰ رقم تجاری و همچنین رقم بومی کلوته و سطح زیر کشت ۳۱ هزار هکتار با تولیدی بالغ‌بر ۲۲۰ هزار تن محصول با کیفیت از ظرفیت تجاری و اقتصادی بالایی در منطقه و کشور برخوردار است.

وی توضیح داد: از سال ۱۴۰۱ با استفاده از ظرفیت کارشناسان بخش کشاورزی، بسیج مهندسین و همچنین همکاری خود کشاورزان اقدامات جهادی در ردیابی، پایش، مبارزه و تیمار نخیلات آلوده به این آفت انجام شده به طوریکه از یک تیم به 10 تیم مبارزه پیشرفت داشتیم.

وی افزود: راه‌اندازی مرکز تحقیقات و مبارزه با مهاجمین زیستی در جنوب کرمان و همچنین اجرای دستور‌العمل‌های سازمان حفظ نباتات کشور، فائو و دستورالعمل‌های بومی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی توانستیم  آفت را در شهرستان عنبرآباد کنترل کنیم.

احمد پور ضمن تاکید بر خطرات فرامنطقه‌ای آفت سرخرطومی حنایی خاطرنشان کرد: این آفت هیچ مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و تهدید جدی برای معیشت باغداران در تمام کشور محسوب می‌شود، در همین راستا انتظار داریم تمامی صاحبان علم و اندیشه ایده‌های نو و جدید در زمینه ردیابی، پایش، شناسایی و مبارزه با سوسک سرخرطومی حنایی ارائه کنند تا در کنترل آفت باسرعت و دقت بیشتری عمل کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی جنوب کرمان ضمن اشاره به مقاومت و سازگاری نخل خرما با توجه به تغییر اقلیم و خشک‌سالی‌های به وجود آمده ادامه داد: یکی از بهترین و سازگارترین محصول اقتصادی با دامنه تحمل به تنش‌های آب و هوایی در مناطق گرم و خشک خرما است که باید به طور ویژه در حفظ این گونه گیاهی تلاش حداکثری داشته باشیم.

وی بیان کرد: اقدامات ارزنده‌ای توسط سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در کنترل این آفت انجام شده و باید به طور دراز مدت و دانش‌بنیان برای مقابله با این آفت اقدام کنیم و دبیرخانه دائمی مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی در جنوب کرمان راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی جنوب کرمان زمان برگزاری رویداد فناورانه آفت سرخرطومی حنایی را ۲۹ و ۳۰ آذر ماه سال ۱۴۰۲ اعلام و خاطرنشان کرد تعیین پراکنش‌های جغرافیایی آفت و فناوری نوین مرتبط با آن، فناوری‌های نوین پیش آگاهی، فناوری‌های تشخیص درختان آلوده و علائم وجود آفت در حوزه زیستی و رفتاری، فناوری های نوین ردیابی و همچنین فناوری‌های نوین در مدیریت مبارزه تلفیقی از جمله مبارزات نوین در مبارزه‌های قانونی، مبارزه فیزیکی، فناوری‌های نوین به باغی، رفتاری، بیولوژیکی، فیزیولوژیکی و مبارزه شیمیایی محورهای این رویداد فناورانه هستند.

این رویداد در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی جنوب کرمان برگزار و علاقمندان و صاحب نظران می‌توانند از طریق سایت رویداد به آدرس www.rpwev.ir ایده‌های خود را تا اول آذر ماه ارسال کنند.
photo6944083298

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید