Iranian Agriculture News Agency

برداشت خرما از ۳۱ هزار هکتار نخلستان جنوب کرمان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: جنوب کرمان با هشت شهرستان جیرفت، عنبر آباد، کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج، فاریاب و جازموریان با سطح زیر کشت ۳۱ هزار نخل بارور و تولید بیش ۲۲۰ هزار تن مقام دوم تولید و سوم سطح خرما در کل کشور دارد.

برداشت خرما از ۳۱ هزار  هکتار نخلستان جنوب کرمان

به گزارش خبرنگار ایانا در جنوب کرمان، احمد احمدپور  بیان کرد: برداشت محصول رطب و خرما از نیمه دوم خردادماه با ارقام زودرس از نخلستان‌های منطقه آغاز و در ادامه در نیمه اول مردادماه با ارقام تجاری کلوته، مضافتی و مرداسنگ و با ارقام دیررس هلیله‌ای همراه است و همچنین عملیات برداشت تا اوایل مهرماه ادامه دارد.

وی افزود: بیشترین سطح زیر کشت خرما در منطقه جنوب کرمان به رقم مضافتی و سپس به کلوته اختصاص دارد و در فصل برداشت خرما به ازا هر هکتار ۶ نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

احمدپور خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۶۵ هزار تن خرما از ارقام تجاری جنوب کرمان از مبدا نخلستان‌های منطقه به کشورهای روسیه، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و سایر کشورهای اروپایی صادر شده است.

حسین زاده مدیر امور باغبانی سازمان نیز بیان کرد: داشتن گواهی بهداشتی یا QR کد برای صادرات محصول خرما الزامی است و نخل داران باید هرچه سریع‌تر نسبت به ثبت نام در سامانه (سماک) مجوزهای الکترونیکی کشاورزی اقدام کنند.

وی یادآور شد: صدور گواهی سلامت را مستلزم ثبت‌نام در سامانه سماک است و تمامی واحدهای فرآوری خرما لازم است نسبت به اجرای ضوابط و اخذ پروانه‌های بهداشتی اقدام کنند و در صورت عدم ثبت‌نام در سامانه سماک، گواهی ارتقاء سلامت صادر نمی‌شود و از صادرات محصول خرما فاقد QR کد جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید